fredag 28 november 2008

Eir - läkekonstens gudinna

Eir är läkekonstens och botandets gudinna. Hon är den bäste läkare någon kan få. Mycket mer nämns tyvärr inte om henne i källorna. Eir betyder fred, hjälp eller förskoning och hennes namn används ofta av skalderna som omskrivning för kvinna. Eir är inte ensam om botandets konst - även Frigg och Freja kan åkallas för botande av skador och sjukdom. (Från hemsidan "Sveriges Asatrosamfund")
WIKIPEDIA: Eir (sv. Eira) ("fred", "försoning", "förnöjsamhet") var i nordisk mytologi läkekonstens gudinna. En av asynjorna kring Frigg. I Snorres Edda finns ett stycke där hon inkluderats i en lista över nornor. Ett par av namnen på listan är kända som valkyrienamn, vilket lett till spekulationer om huruvida Eir egentligen är en dis, valkyria, norna eller alla tre. (Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Eir )
Jag har en "Freja" i mitt växthus (som jag har gjort i keramik). Gudinnan ska skydda växthuset från allt som kan vara dåligt för grödorna, och för mig! Jag få nog lov att göra en Eir också, så är jag riktigt säker.


Titta in i morgon igen för då börjar jag blogga om "julen" i hedniskt tappning.


Ha en skön fredagskväll önskar Eva Linnea

Inga kommentarer: