söndag 15 mars 2009

Mynta/Citronmeliss


Just nu har jag torkad citronmeliss/mynta -blandning som smaksättare i min smoothie. Citronmeliss/mynta-blandningen skulle jag egentligen ha haft till te-blandningar under vintern, men det blev kvar och används alltså nu till smoothie i stället.

Men jag längtar efter färsk mynta i min morgon-smoothie!

Nässla: Nässelpulver har jag i smoothien för mineralernas skull (1 rågad tsk). Nässla kan man köpa på Crearome, om man nu skulle ha slut på förrådet eller inte har möjlighet att plocka och torka själv. Där finns massor med annat i växtväg (blommor, frön, kryddor etc) på deras hemsida.


Ha en skön söndagkväll och förbered er för en ny härlig vecka!
Kram från Eva Linnea

Vill också passa på att rapportera från groddningen av quinoa-fröna att det går bra.

Pepparmynta (Mentha arvensis) - Pepparmyntsolja (eterisk olja) är stimulerande och stärker minnet. Den hjälper att tänka klart och är bra vid mental trötthet. Är uppiggande och höjer koncentrationen. Pepparmynta används bl.a. inom aromaterapi vid huvudvärk och illamående och även vid matsmältningsbesvär. Pepparmynta i massageoljan ger svalkande effekt.

Citronmeliss (Melissa officinalis)
Kallas även hjärtansfröjd pga. att den stärker (det fysiska) hjärtat.

2 kommentarer:

Monika sa...

HEJ
spännande med torkade örter. Jag har färsk mynta ibland.Finns i en affär nära här i stora buntar.Ska kanske prova något nytt!
Ha en bra kväll
Monika
räkneverket stod på 1000 när jag skriver detta lilla inlägg!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Örter, mer än de allra vanligaste, kan jag inte mycket om men en sak har jag fått upp ögonen för här hos dig och hos Annika och det är nässlor. Har redan börjat titta efter dem.
Ha det gott
Birgitta