torsdag 30 april 2009

Tjuvavsmakning

I dag träffades min kära vän och kollega massageterapeut P och jag och "bytte" behandlingar.
Innan åt vi lunch utomhus. Vi smakade den ena av ädelost-nässelpajerna som jag gjorde i går. Den var jättegod! Det blev invigningen av det nya (gamla) bordet och den nya uteplatsen. Det var lite svalt, men vilket solsken!!
Här är det superenkla receptet:
Pajform: 1 dl kesella, 75 g margarin, ca 2,5 dl mjöl, 1-2- msk vatten blandas och formas till en boll. Låt bollen ligga och vänta i kylen ca 1 timme. Under tiden för du i ordning fyllningen. Blanda alla ingredienser och vispa för att ta sönder osten.

Den här gången hade jag förvällda, mixade nässlor (efter tillgång & smak), 1 burk creme fraiche, lite mjölk (om det blir för stabbigt), 3-4-ägg och en liten "trekant" Kvibille ädelost. Salt & peppar. (OBS Jag tycker det blir ännu bättre med matlagningsgrädde, vispgrädde eller matl.gr/grädde + creme fr, totalt ca 3 dl)

Kavla ut pajdegen och klä en lämplig form , ev med löstagbar botten.

Klä kanterna med al-folie, nagga i botten med en gaffel och sätt in pajskalet i ugnen ca 200 grader ca 20 minuter.

Ta bort folien och häll i fyllningen. Sätt in i ugnen igen ca 40 minuter.

Et voila! En grön härlig paj.

Som ni märker är det många ca-angivelser i receptet. Man tager vad man haver (hemma) eller vad man tycker är gott. Mest noga är ju pajskalet och att man har tillräckligt med ägg i så fyllningen "stannar".

Den andra pajen ska bli jättekul/spännande att bjuda på i kväll.

Ta det lugnt!
Kram ♥ Eva Linnea ♥

2 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Va go du är jag blev ju så sugen.1000tack för receptet.ska jag prova låter så gott.Ha en mysig valborg kramiz ~~~~~RITA~~~~~~.

Monika sa...

hej
ha en bra Valborg!
Namsate
Monika