tisdag 25 augusti 2009

Höstsoppa

IMG_3727 
Go´a soppor hör hösten till!
Här kommer “recept” på en av mina favoriter:

Tomat & morotssoppa á la Provencale
Lika mycket tomater som morötter (viktsmässigt)
Massor med “Herbes de Provence”
Salt & peppar, gärna lite chilipepper
1-2 msk kokosfett (eller annan olja som du gillar, ca 1/2 dl)
hasselnötter/mandlar/Cashewnötter  (protein & bra fett)
vitlök efter smak (kan uteslutas)
Koka tomater, morötter och kryddor (ej vitlöken) i lite vatten tills de blir mjuka, ca en halvtimme (det beror på!)
Tillsätt nötter & kokosfett
Mixa
Tillsätt mer vatten (eller mjölk) om du vill ha soppan tunnare. När man mixar blir den bara tjockare och tjockare.
Tillsätt vitlöken just innan serveringen
Ett gott nybakat bröd med ost på smakar förträffligt till.

 IMG_3725 IMG_3728IMG_3733IMG_3734IMG_3735 IMG_3749IMG_3753

Jag köper mina morötter från “Årstiderna” och “Herbes de Provence” har jag köpt från Crearome. Den här gången fick morötterna koka i köpta krossade tomater (läs gårdagens inlägg) och det blir lika bra det, men känslan är ju inte densamma som med egna tomater.

Årstiderna levererar ekologisk frukt & grönt till dörren. Läs mer här.

Crearome är ett företag som säljer naturkosmetik och annat (tex kryddor, nässlor, oljor) via nätet. Allt ekologiskt! Man kan komma in på Crearomes hemsida via “Naturkosmetikkompaniet” också.

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

andré sa...

Mmm, det lät gott! (Turligt nog åker mina föräldrar ofta till Provence och då får de ta med sig både örter och oliver med hem. :-) )

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det där lät ju både nyttigt och gott!
Det borde jag äta!
Kram
MArie

Hannele på Hisingen sa...

Mums, det måste jag testa.