tisdag 11 augusti 2009

Vattenmynta

Myntan jag plockade ute i Stockholms skärgård heter Vattenmynta har jag tagit reda på. Den ska stå i vatten, så den del som jag satte i örtagården finns nog inte kvar nästa år. Nu tar jag hela stjälken, inte bara bladen, från den och gör gott mynta-te av. Vi får väl se om vi ses nästa år.

Läs mer om vattenmyntan på den “Virtuella floran”.

Så här der det ut i min “damm” nu när jag satt ner vattenmyntan där. Det ska bli spännande att se vad som händer. Jag tog lera i en planteringskorg för vattenväxter och packade ner rötterna i och sänkte ner den i vattnet. Den stod inte i lera utan i ruttnade växtdelar alldeles vid vattenbrynet när jag plockade myntan så vi får se om den klarar sig? Under tiden får jag kolla hur man ska vinterförvara den, för den är tydligen flerårig.

IMG_3343IMG_3344

IMG_3345

Kram från experimentlustans lakej

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Vattenmynta låter spännande,
kram.

Anjas Hill sa...

Även jag har fallit "offer" för naturromantiken och tagit från vår sjö bl.a. vattenmynta som jag placerade i en av mina dammar. Efter två år hade den tagit över rubbet och jag var tvungen att destruera den.
Låter klokt att ha den i ett mindre kärl där den får växa fritt./Anja