måndag 31 augusti 2009

Vinranka nästa år?

Nu har mina vindruvskärnor vuxit så pass mycket att det var dags att plantera om dem och ge dem en stödpinne. Jag har gjort det en gång förut i år, så den måste trivas väldans bra i mitt växthus. Och nu börjar även jag tro att det faktiskt är två vindruvskärnor som jag lyckats få att gro!
Så nu är det bara att hålla tummarna för att den klarar vintern och forsätter att växa nästa år. Ska den förvaras inomhus så här första året? Någon som kan tipsa mig? Det finns ingen värme i mitt växthus, så det kanske är lika bra?

IMG_3884IMG_3886IMG_3887IMG_3888
Den grova pinnen i mitten är stödpinnen, inte vinrankan (tyvärr).   

8 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Åh, så avundsjuk jag är på din vinplanta! Själv har jag gjort två försök med härdiga staketdruvor från Estland, men de har inte klarat vintern i kallväxthus trots att de skall klara sig även ute i mycket låga temperaturer. Jag har haft dem i kruka.
Alltså, har jag ingern kompetens att ge råd;))!/Anja

Unknown sa...

Åh så härligt med vinplantor!! Skulle också vilja ha! Ler. Kram Petra

Viola sa...

Men har du drivit opp dom själv...i mitt sista hus hade vi vinrankor som stod utomhus och gav massot av klasar med små vindruvor som var kärnfria och så goda..hoppas din dag är bra, kram

Bodil sa...

Så spännande med din vindruvsplanta. Tänk att kunna dra upp från ett litet frö. Den ser väldigt grön och frisk ut.
Kram Bodil

LillaFlisan sa...

Men det är ju otroligt!
Vilka fantastiskt gröna fingrar du har!

Ska bli spännande att se vad det blir för druvor när de börjar ge frukt!

Kram

Flisan

linnea-maria sa...

Himmel vad duktig du är. Hoppas att du får vindruvorna att klara sig. Det beror på i vilken växtzon du bor i om de klarar sig eller ej. Hur kallt är det i ditt växthus på vintern? Om det nästan aldrig blir minusgrader så funkar det nog med växthuset.Lycka till /linnea-maria

Hannele på Hisingen sa...

Kul, jag har vindruva av dom tjocka pinnar
man får i affären i bland.

wendy sa...

Det ser ut som det är en Sukribe (lettisk druva) som ger små gröna druvor.. Själv har jag en Zelga och den är också lettisk. Min ger röda små druvor. Min granne har en Sukribe och den står i växthus, min står ute mot en södervägg och vi bor i norra Västmanland...I år fick min över 50 klasar druvor... Det var så häftigt. Dessa två tål ner till 35-40 minusgrader och skall klippas i november...Lycka till..Min mailadress är mamamman@gmail.com....Hej fr Wendy..