torsdag 10 december 2009

Feng Shui - Lyckopunkten

Enligt Feng Shui ska man ha en lyckopunkt i sitt hem. Lyckopunkten är  den punkt som ligger i mitten av huset/våningen, samma punkt där baguans mittpunkt ligger.
Där ska man ska göra i ordning något som kanske kan kallas “altare”. Där ska man lägga/sätta vackra saker som symboliserar de 5 elementen (jord, vatten, eld, trä och metall), saker som man gillar och som ger hemmet och en själv energi.

Min lyckopunkt ligger inte exakt i mitten av huset (man måste jag vara lite praktisk också!) utan mitt emellan två punkter där baguans mittpunkter finns, beroende på hur man lägger den i mitt hus. Antingen räknar man bara in själva boningshuset, eller så räknar man även in förrådet framför huset. Min lyckopunkt på nedervåningen har ni redan sett lite bilder från, men här kommer hela. Som vanligt sker det förändringar och omflyttningar hela tiden. Det senaste tillskottet är armbandet från Annalunda Ting och en vit porslinshäst. Hästen är mitt kraftdjur.
IMG_5374IMG_5376IMG_5366
Eld- (ljuslågorna) och metall-elementen (brickan under ljuslyktan) ser man tydligt. Träelementet finns i själva skåpet, jordelementet finns i keramiken och i stenarna och vattenelementet finns i madonnans kläder (vågmönstret).

På yogalärarutbildningen hade vi Barbara Anna som föreläsare en kväll. Hon skriver på sin hemsida www.ba88.se : Lyckopunkten ska vara ett område i våra hem som symboliserar att vi är värda att vara lyckliga. Det symboliserar också livets mening. Det är en mycket bra meditationspunkt. Lyckopunkten symboliserar också att bostaden ger energi till alla som bor där. Det är mycket viktigt att upptäcka Lyckopunkten i sitt hem.”

Jag tycker det är spännande med feng shui. Jag kan inte så mycket men det är en intressant vinkling på hur man kan uppfatta saker och ting och vad som är viktigt för att få energi eller för att åtminstone inte dräneras på energi i onödan.
Alla har väl läst “Rensa i röran med feng shui?

Ha en bra dag!
Kram
TT

3 kommentarer:

Bodil sa...

Jag kan inte så mycket om feng shui. Men boken "Rensa i röran med feng shui" köpte jag för många år sedan och bara genom att läsa i den så ger det mig energi.
Ha det gott!
Kram Bodil

Viola sa...

Vilken spännande läsning...fascinerande...jag har ju faktiskt mitt altare i den stora hallen där jag trivs bäst i hela huset..kan ju betyda något...ha en fin dag, kram

Hannele på Hisingen sa...

Jag har bild på maken och barnbarnet :)
Kram.