torsdag 15 april 2010

Guldkannan TOWA

Nu har jag beställt en TOWA-kanna. Läs mer på hemsidan.
Det ska bli mycket intressant att använda detta “gödningsmedelsredskap” på min mossmatta nere i Nöbbele. Rapport kommer!
Jag hörde /läste om denna kanna redan för nästan ett år sen, och nu såg jag den på trädgårdsmässan i fredags.

(Från hemsidan)
Guldkannan Towa
För värdefull växtnäring och ekologiskt kretslopp i vardagen.
Guldkannan Towa är en kombinerad potta/nattkärl och vattenkanna för enkel, naturlig och snabbverkande gödning av växter utomhus, gräsmattor etc.

Tyvärr funkar det inte att ladda ner bilder från deras hemsida.

En skön torsdag önskar

5 kommentarer:

linnea-maria sa...

Slipper man mossan i gräsmattan med "guldvatten"? Jag har använt sånt någon gång ibland men är det soligt väder tenderar det att lukta. Ha det fint /Therese

Laila sa...

Tack för länken! Har länge letat efter en vettig kanna/potta för guldvatten som jag med stor framgång använder till nästan allt i trädgården utom det som ska ätas. Strindberg använde guldvatten även till köksväxter men för mig tar det emot. Dumt kanske?

Laila sa...

Hej igen! Ser att du ska anlägga en lasagne i Nöbbele men att du inte har något kompost ännu. Kanske du kan ta kontakt med alla stall i närheten och tigga hästgödsel. Vi brukar hämta mängder, både brunnen, halvbrunnen och färsk i stora svarta plastsäckar. Hästgödsel innehåller inte så mycket kväve som andra naturgödsel utan är främst ett utmärkt jordförbättringsmedel. Till de nedre lagren i en lasagne kan du använda både färsk och halvbrunnen. Det sätter fart på förmultningen, se upp bara så att det hinner svalna lite innan du sår eller planterar. Jag varvar (förutom med halvmultnad kompost) med fjolårets björklöv och ormbunksblad som jag krattar ihop och kånkar hem.

Det ska bli spännande att följa ditt lasagnebakande!

Annika Christensen sa...

Något jag missat hör jag.
Låter bra får gå in och titta tror jag.
Ha det gott
Annika

Viola sa...

Jag ska på direkten in och läsa..ha en skön helg, kram