söndag 15 augusti 2010

Myshelg

Numera är väl helgen fredag-lördag-söndag för de flesta? Myset börjar redan på fredagskvällen …. och så bara fortsätter det.
Jag har myst i växthuset, hemma hos väninnan M, på uteplatserna och inne (inte mycket inne i den här härliga värmen) den här helgen.
IMG_8968
Promenader har jag också hunnit med. Lyssnar på Katarina Mazettis “Blandat blod” i iPoden (när jag promenerar) och läser Carolina Myss “Heliga kontrakt“ däremellan. CM´s bok hittade jag på loppis. Jag har också äntligen hittat en plättlagg i gjutjärn (samma loppis). 40 spänn, som hittat!
IMG_8973 Hittade recept på en fantastisk “fusk-skaldjurs”-soppa i Svd som jag lagat och njutit av i helgen. Kräftost, hummerfond & kräftstjärtar var det som gjorde det!
Dillen och skålen är min egen tillverkning.

Paprikorna börjar komma och en basilikakruka har jag låtit gå i blom. Ska se om det funkar att ta frön.
IMG_8975IMG_8976IMG_8979IMG_8981
I dag på morgonen (söndag) var det lite rått & fuktigt i växthuset så jag tände ljus och min fotogenlampa. Temperaturen stiger rätt snabbt då.
IMG_8984IMG_8985IMG_8988IMG_8989 
Nu samlar jag frön från den härliga stockrosen (lila-röd) och från rosenskäran, som faktiskt är andra generationen i år. Kul när det funkar att samla in och torka frön. Paprikan är också andra generationen.

Nästa vecka sätter allvaret i gång lite mer och jag ska ha ett “seniorpass” på ett nytt gym på onsdag. Det ska jag förbereda i dag innan jag släcker lampan för natten.

En härlig avslutning på helgen önskar

3 kommentarer:

Anmaja-Anna sa...

Den soppan ser god ut och verkar vara i min smak, både vad gäller att tillaga och ingredienser.

Plättlagg i jutgärn har jag efter mamma, den har stått i öppna spienen till för en liten tid sen då jag diskade och skrubbade upp det och använder till mina LCHF-plättar. Toppen!

Harebra!
Anna

Bodil sa...

Jag brukar också tända ljus i växthuset när det är lite rått där inne. Blir så mysigt så. Och soppan ser jättegod ut. Soppa är ju finfin höstmat. Om man nu får kalla det höst redan. Det är väl tveksamt. Finfin sensommarmat!
Kram Bodil

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

WOW vad stora Dina paprikor börjar bli, mia börjar komma nu slog på lite eko-gödning+ ekologisk jord och då brakade de i höjden.Hoppas kärlen räcker.

Tänk om jag haft ett växthus, då hade jag odlat allt som gick att äta.Men det blir i pytteliten skala,gör mest på skoj, kul att se om det blir något och så retar det grannarna. De undrar alltid vad det är jag odlar, tror inte de är så intresserade, de bara låtsas det.För att ha något att säga.De bryr sig ju inte i vanliga fall.
Ska testa soppan senare i höst. Jag hitta en majs o.pumpasoppa Knorrs, den var god.