måndag 2 augusti 2010

Nöbbele del 36 – Funkia-rabatten & lite annat

Jag har varit mormor “på heltid” i helgen. A och jag tillbringade lördagen tillsammans hemma hos mig och söndagen tillsammans med mamma och lillebror hemma hos dem. Vi plockade bla röda vinbär i grannens trädgård och jag fick några liter med mig hem. Det ska bli härligt att blanda i morgon-smoothien under hösten/vintern!
IMG_8787IMG_8790 IMG_8789IMG_8788

Jag fick mynta- & smultronplantor och hallonskott med mig hem också. Myntan och smultronen sattes i en pallkrage och hallonen sattes i en “ränna” i gräsmattan öster om garaget. Jag körde gräsklipparen på den nedersta nivån några gånger och grävde upp en lång “korv” av grässvålen. Vände den upp-och-ner, hackade upp den i mindre delar och stack in hallonskotten mellan. Det här är början på min hallonodling:
IMG_8826IMG_8825

Smultronen har ju redan en egen pallkrage och myntorna ska också få en alldeles egen pallkrage. Jag hoppas jag kan samla på mig några olika sorter, eller helst många sorter.
IMG_8822IMG_8821

En av mina favoriter är Jättedaggkåpa. Jag fick en kruka med daggkåpa av Maria när hon var här med sin familj. Den bildar början på en “skuggig” rabatt tillsammans med “funkian” som fanns i trädgården när jag flyttade hit. Den har faktiskt blommat i år så den måste ha massor med livskraft. Den vill jag ju gärna ha kvar!
IMG_7663
Jag ska köra samma variant med gräsklipparen på nedersta nivån och sen grävning, men det får vänta för nu öser regnet ner.

Så nu är det bara att sitta och hoppas & önska att alla mina nya planteringar tar sig till nästa sommar.

Min ledighet börjar närma sig sitt slut och nu får det vara bra med nya planteringar och rabatter, inga fler träd eller buskar ska klippas ner eller rensas ut och inga andra projekt ska dras i gång. Det är bara gräsmattan som ska klippas några gånger till innan snön & kylan kommer.

Jag får ta fram min “karta” och planera och drömma om nästa sommar i stället.

Lite målning återstår …. mer om det i nästa inlägg.

Ha en bra dag!
 

6 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Lycka till med odlingarna. Hallon är något av det bästa jag vet.
Eva

Annika Christensen sa...

Smart att ha myntorna för sig själv.
Det blir säkert bra det är ju tåliga växter du har satt.
Ha det gott och tack för alla trevlga hälsningar hos mig.
Annika

Anmaja sa...

Hallon! Jag älskar hallon och köper nästan varje dag, men ett par år hade jag i kruka på balkongen och jag funderar på´et igen. Min hyresvärd har inga bär, men grannen har massor av röda vinbär och jag sträcker in handen bakom de spaljerade päronträden och snor några nävar varje dag. De plockar inte av något själva och jag borde kunna fråga om jag får plocka några liter till frysen...

Kram och hadebra!
Anna

OlgaA sa...

Så mycket ha du på G! Och så roligt med bärplockning! Mormor på heltid - låter helt underbart!

Fin blogg du hade och jag återkommer mer än gärna!

kram/Olg@

Maria Berg sa...

Dit hitte barn lite längre ner i inläggen är nog en Nysört.

Det är så kul att följa utvecklingen i din trädgård nu när man varit där och har en egen bild över hur det ser ut. Det glädjer mig att både frö och plantor "fallit i god jord".

Roligt att du hittade en skiss över trädgården och den kommer du garantaerat att vidarutveckla och sen skall du få se att du har ett stort blommande hav även du.

Kram och njut nu av dina sista semester dagar,
/MB

Cajsas Faster sa...

Vilken växtkraft det är hos dig!
Hälsn. marie