onsdag 15 juni 2011

Nu har man det hett om öronen!

Nu har man det hett om öronen på alla sätt och vis. Håhåjaja! 
Det  börjar närma sig semester, hemmet börjar packas ihop inför “uthyrningen”, saker som ska med till Nöbbele i sommar börjar packas (inkluderar alla blommor i krukor), ställa om posten & tidningen och allt annat som ska planeras, förberedas och fixas innan avfärd mot LEDIGHETEN får inte glömmas.
Och så denna värme!! Eller hetta rättare sagt. Nu har det ju lugnat ner sig lite, men min regndans har inte givit något resultat. Bara några ynka stänk, men det duger inte!
IMG_2228
Blommorna trivs och slår ut allteftersom. Det enda jag vill är att min enda vita pion ska slå ut innan jag åker.  Den tvekar och har liksom stannat av. Behöver den vatten kanske?
I värsta fall tar jag med mig den och sätter i vas.
Pion-tiden är en vacker tid, det ser jag både i min egen trädgård och på trädgårds-bloggarna jag kikar in till.
Fantastisk variation på pioner det finns. Här är det inte bara bondpion rakt upp och ner, utan massor med färger & former.

Jag planerar och förbereder för min krydd/örtaträdgård i Nöbbele.
Här är början. En glad Buddha vakar över “bygget”.
Gräslök, timjan, oregano och citronmeliss står redo i sina krukor för att planteras ut. Rosmarin & basilika får stanna kvar i sina krukor. Två olika sorters Aloe Vera och några citrus, i sina krukor, ska också få finnas med som lite ovanligare(?) kryddor/örter.
IMG_2143
IMG_2144IMG_2145
IMG_2147IMG_2148
IMG_2220IMG_2221
IMG_2223IMG_2225
I helgen ska vi lära oss om kryddträdgårdar på odlingskursen. Jag har redan börjat skissa på hemuppgiften, som är att planera en kryddträdgård. Min hemuppgift ska naturligtvis bli underlag för en krydd-/örtaträdgård i Nöbbele. Jag återkommer med bilder från den (ny)anlagda kryddträdgården när den är nå´t att visa upp. 
Mynta tillhör givetvis också en kryddträdgård, men den håller hus i en pallkrage i köksträdgårdslandet. Det blir lättare att hålla koll på den kraftfulla spridningen på det viset.

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

2 kommentarer:

4U2 sa...

Basilika är en krydda jag gärna skulle vilja kunna odla själv!

Pysselpalatset sa...

Halloj... Så du är på väg mot sommarresidenset... Låter så härligt med din blivande köksträdgård... Ja pionerna är en lycksalihetens blomma... Jag blir alltid lika förundrad... när de slår ut... önskar dig en bra "flytt" och en urtrevlig sommar kram Jeanette