onsdag 13 juli 2011

Trädgård “Helande Kraften” och liten bloggträff

IMG_2664
I helgen var det öppen trädgård i Hallands trädgårdsförening.
Jag besökte trädgården “Helande Kraften” och Maria Bergs trädgård i Getinge.
Hos Maria var det en liten bloggträff också. Det är alltid roligt med nya bekantskaper. Jag kunde tyvärr inte bidra med så mycket växter, sticklingar eller frön, men det kunde de andra så jag behövde inte skämmas (inte så där jättemycke´ iaf).  Jag hade hela bilen full med växter kändes det som när jag åkte hem igen; hallon, klematis, citronmeliss, trädgårdsblåklint, spansk körvel, jättedaggkåpa, nunneört, rudbeckia, digitalis/fingerborgsblomma och anisisop. Många av växterna kom från Knatten som också var med på bloggtäffen.
Jag har fått rätt mycket frön av Maria och det var kul att se varifrån fröna kommer. För övrigt var det fantastiskt att vandra omkring i Marias trädgård och se alla blommor, växter, buskar, träd, krukor, balkonglådor, gräsmatta, studsmatta och allt, allt, allt annat också.
STORT TACK till Maria för att vi fick komma och titta i din trädgård den här perfekta dagen och STORT TACK för alla växterna jag fick med mig hem!
Men nu till trädgården jag besökte innan jag åkte till Maria: “Helande Kraften”.
Jag fotade rätt mycket (jag hoppas det är ok!?) av de kloka och roliga ord och intressanta installationer som fanns “strödda” över hela trädgården.
IMG_2656IMG_2657
IMG_2644IMG_2659
Fetblad på taket på den lilla byggnaden till vänster var gulligt.
IMG_2661
IMG_2660
Vid komposten fanns den här stilla bönen:
IMG_2651
En vallmo som jag föll pladask för. Glömde tyvärr att fråga vad det var för sort, för jag “villade“ snart bort mig i all härlighet i denna helande trädgård.
IMG_2646IMG_2647 
Det fanns många platser att sätta sig ner på, med eller utan kaffekopp. Tanken är, enligt mannen i huset, att man inte ska behöva dra fram, eller tillbaka, stolar & bord utan man ska bara kunna gå ut och sätta sig. En bra tanke & idé!.

Det är en otroligt fin gest och mycket generöst av de människor som öppnar sina trädgårdar för oss andra att fritt vandra omkring och titta i, insupa atmosfären och beundra alla fiffiga små detaljer.
IMG_2653IMG_2654
IMG_2655IMG_2662
IMG_2649
IMG_2641IMG_2640

Det var värt varenda minut i bilen (ca 40 mil tor) för att få vara med om en så´n här dag. Vädret  var nådigt, inte så varmt och uppehåll. Det tackar jag också för.
16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

Inga kommentarer: