måndag 3 oktober 2011

Klängväxter

Jag har länge gått och väntat på att mina klängväxter ska börja klänga riktigt ordentligt i rosenbågarna och kamouflera min soptunna & mitt tidningsinsamlingskärl och rama in entrén utanför radhuset i Stockholm. Det har varit en seg historia och har tagit sig först i år. Inte ens humlen har kastat sig upp i rosenbågen som jag hade förväntat mig på två säsonger. Men i år har det iaf börjat röra på sig. En förklaring kan nog vara att det inte är mycket jord de ska klara sig på och förr trängdes även en klematis här.
Humlen har iaf fått några kottar i år, så då måste den väl trivas?
IMG_3454IMG_3465
IMG_3461IMG_3462
Ett vin (av något slag) testar jag också om den trivs här, och det verkar den ju göra.
IMG_3467IMG_3466
Murgrönan måste vara en MYCKET långsamväxande sort!
Den har inte kommit långt på de här åren, men det kommer att bli snyggt när det väl har kommit en bit upp.
IMG_3469IMG_3468_1
Det blommiga som skymtar bakom är mitt klematisdekorerade tidningsinsamlingskärl.

Det här har jag nog fått för att träna mitt tålamod! Man kan inte skynda på naturen, hur gärna man än vill. Visserligen kan man ju hjälpa den lite på traven och det ska jag göra i vår med mer jord och näring.

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

1 kommentar:

Pysselpalatset sa...

Härligt med egna vinstockar... och humle planerar jag att sätta nästa år.... ha en bra höst , kram J