söndag 19 oktober 2008

Lite ljug, växthusmys & paprika

I dag såg jag helt plötsligt att en av de paprikakärnor som jag satte i somras, och som tagit sig, har fått blommor. Oj, hur gör jag nu, tänkte jag, men det är väl bara att sköta om den efter bästa förmåga antar jag?! Krukan står inne i huset, så det är väl värmen som gör´et.

Höstförberedelserna i trädgården fortsatte i dag, med baksidan. Trimmern gick varm! Det luktade faktiskt lite konstigt. Jag la in några fler kantstenar i växthuset för att "spara" singel i vår när golvet ska läggas klart. Det ser ut att komma att fungera jättebra, tror jag. Jag fyllde även på med lite leca-kulor som blivit över.

Fikastund i växthuset med kexen "KEX" från IKEA (present i fredags).


(Här ser man bitar av kantstenar som är nedlagda bland singlet)

Terrakotta-tomten från IKEA i Luxemburg har redan flyttat in i växthuset. Han fann sig väl tillrätta vid fatet med stensamling+kottar+ljus. Det blev en fin installation i växthuset inför höst, Halloween, advent, midvinterblot och jul.

(Det fattas lite gran- eller tallris i krukan, eller hur?)


Jag ljög lite i går när jag skrev att det var de sista tappra blommorna som jag hade plockat in. Jag hittade nämligen den nästnäst sista tappra rosa rosen, som höll på att slå ut. Det finns 2 till. Hoppas de hinner slå ut innan kylan tar dem. Jag vet inte vad det är för rosor, för jag gräver ner kruk-rosor jag får i present, och sparar inte namnet på dem. Det är några som har tagit sig. Bla den gula som blommade så härligt i somras.

Ha en jättebra vecka! Önskar Eva Linnea
PSSST: Jag har köpt en 9-armad ("advents") ljusstake på K-Rauta. Förra året tog de slut innan jag kom till skott, så i år hängde jag på låset. 9-armad ljusstake är egentligen mer för oss nordbor (gamla asatroende). Mer om det när det blir dags att förbereda inför midvinterblotet. DS

4 kommentarer:

Hulda sa...

Hej! Visa adventljusstaken! Jag har nog inte sett någon nioarmad. Du är en modig tjej som går på med trimmern. Jag har försökt, men fann den otäck, så gubben får sköta den.
Hulda

Inspiration i vitt sa...

Vilken tur att du fick tag i en adventsljusstake i år. Det är så retligt när man missar nåt man vill ha.
Fina rosor du har.
Kram/Ingela.

Bodil sa...

Den adventljusstaken vill vi gärna se!! Ser också att du har städat så rent och fint i ditt växthus. Då blir det några månaders vila innan det är dags igen....
Kram

Atelje Annorlunda sa...

Hej och tack för din snälla kommentar. Visst är det mysigt att sitta i växthuset när man gör fint.
Älskar sten,trä och singel i trädgården. Den där ljusstaken ska bli spännande att se sen.
Kram Åsa