söndag 25 januari 2009

Timjan

Så här i förkylningstider "behandlar" jag mig med eteriska oljor från tea tree eller timjan (thymus vulgaris), främst i min aromalampa i sovrummet. Jag har dessutom en bomullsrondell med en färdigblandad mix av eteriska oljor "AromaRescue"-droppar (PRANARÔM), i min bh. Allt för att hålla mig frisk!

TIMJAN

Grekerna brände timjan vid infektionssjukdomar och egyptierna använde den vid balsamering. Timjan ger mod och energi. Den är stärkande vid psykisk, mental eller fysisk trötthet. Är väldigt hjälpsam vid luftvägsinfektioner, förkylning och hosta - används utspädd i massageolja till insmorning, används i en aromalampa eller droppas på en aromasten. Stärker alltså immunförsvaret.

Dosering vid insmorning: 2-3 dr eterisk olja av timjan i 1 tsk vegetabilisk olja. Man får prova sig fram, så det inte blir för starkt. Smörj in på bröstet så att de eteriska oljorna "förångas" och man kan andas in ångorna/doften genom näsan.

Tee tree har samma gynnsamma effekt på immunförsvaret. Tee tree doftar mycket speciellt och gillas inte av alla. Jag återkommer till tee tree i ett senare inlägg.

Sköt om er och håll er friska&starka!
Kramar från Häxan

2 kommentarer:

Växthusmadam sa...

Trevliga och bra tips! Själv älskar jag doften av Tea tree olja! Vad roligt med örter i bh:n, där ligger jag i lä än så länge!!!!
Växthusmadam

Annika Christensen sa...

Jag var ute rev lite i en timjanbuske idag.Det är gott att bara lukta på.
Tack för tips-.
Ha ens skön helg
Annika