söndag 22 juni 2008

Östasiatiska Museet/Den kinesiska trädgården


I dag var jag och tittade på den kinesiska trädgården som Östasiatiska Museet har byggt upp på Skeppsholmen. Jag skulle nog inte vilja ha en kinesisk trädgård men det var intressant att se hur man kan göra. Ett bonzai-träd skulle jag däremot kunna tänka mig att ha och en japansk lönn skulle kunna få flytta in i min trädgård. Färggrann och vacker! Buddastatyn hittade jag på en utställning av kinesiska statyer inne i museet. Dessutom lärde jag mig att (lukt)pion kom att bli ett slags kärlekspant i Kina - vid avsked skänkte man varandra en pion som tecken på att man skulle mötas igen och att tallen symboliserar hög ålder och ett långt liv. I en kinesisk trädgård ska det finnas ett gammalt träd, gärna en tall, vatten och stenar. Blommor är inte så viktiga men det ska finnas växter, främst planterade som skydd för vind och insyn.

Inga kommentarer: