lördag 13 september 2008

Larver på klematisen

Jag fick tips från Linnea-Maria (Linnea på landet) och så läste jag i går i SvD (på nätet) om larvbekymret på klematisen. Jag får se hur jag gör nästa sommar, om det blir på samma sätt!?

Larver på klematis (Svar från SvD)
Fråga:Vad skall jag göra för att slippa de gröna klematislarverna som tar över hela växten varje sommar. Hittills har jag plockat bort dem men det är ganska tidskrävande och alla hittar man ju inte heller. Jag tycker om klematisen men larverna börjar gå mig på nerverna. Vad skall jag göra?/Martina
Svar:De här larverna angriper bara småblommiga klematissorter, oftast alpklematis. Det blir först små vårtor på skotten. Då ska man ska klippa bort hela skotten innan larverna hinner utvecklas. Det blir mycket att klippa men klematisen kommer igen senare på sommaren med en ny blomning.Om man är väldigt uppmärksam kan se larverna redan när de är helt nykläckta. Men man måste titta in i plantan för att upptäcka dem. Då fungerar besprutning med vanligt såpvatten. De yttre delarna av klematisen angriper de först när de ha vuxit till sig några veckor, och då räcker det inte med såpa, utan man måste ta till ett starkare pyrexpreparat.

Inga kommentarer: