söndag 26 oktober 2008

Pysslig!? Jag!?

OLIVTVÅLSTILLVERKNING
Jag får kanske ta tillbaka det där med att jag inte är så pysslig, för i dag har jag gjort tvålar.
Jag gick "Aromaterapi"-kursen på Axelsons (2004-05) och då började jag använda naturkosmetik (innehåller bara naturliga och förnyelsebara ingredienser). Jag köpte då ett startset för att göra olivtvålar på PANDURO. Det har alltså legat och väntat i typ drygt 3 år, men nu är det tillverkat tvålar här på Hälsoambassaden i dag.
Man är ju alltid så där entusiastisk i början och ska göra det och det och det och ....

Jag jobbar inte som aromaterapeut i dag, utan som massör (klassisk massage), men är mycket intresserad av naturmedicin eftersom jag jobbat med vanlig (skol-) medicin/läkemedel under nästan 30 år. Jag har tom börjat "skissa" på en ny blogg där jag ska koncentrera mig på dessa ämnen.
Nu återstår det alltså bara att se om det funkar att använda tvålarna i dessa "juliga" formar.

1) Tvålmassan smälts i vatten bad.

2) Tvålmassan hälls i "slutna" formar (överst) eller i (peppar-)kakformar allt efter säsong.

3) Innan tvålmassan hälls på läggs ev en "stämpel" i formen.

4) Det dräller och läcker lite, men det fixar man lätt när massan stelnat. Man får trycka formen mot underlaget jättehårt några minuter, tills det har stelnat något och täppt till.

Man ser avtrycken av "stämplarna" om man tittar noga.


Ha en bra vecka! Sköt om er! Kram från Eva Linnea
(Blåzippa använder jag bara i mer "häxiga" sammanhang)

3 kommentarer:

Atelje Annorlunda sa...

Oj vad jag skrattade....den svarta handduken sålde jag. Måstade gå in och kolla vad jag skrev...trodde du tagit fel på person men jag hade faktiskt skrivit försvann...va tokigt. Man ska nog tänka på hur man skriver, det kan ju tolkas olika. Har än inte råkat ut för att någon snott nåt.

Det här med tvåltillverkning verkar kul...har länge velat prova men ska nog hålla mej till allt annat jag pysslar med. Men det är ju så roligt att prova nya saker.

Kram Åsa

Ann-Catrin sa...

Inte pysslig...
Egna tvålar.. det är ju pyssel på HÖG NIVÅ!!
KUL!
kram
A-C

Hulda sa...

Hej!
Vad läckert att göra egna tvålar! Det vill jag också! Får nog läsa på lite mer, för jag tror inte att det är så lätt som du beskriver det.
Hulda