söndag 9 november 2008

Julmässa på Huseby

Vädret var det gråaste man kan tänka sig! Julstämningen fick vi skapa inombords.
Linnea utanför handelsboden.

Bruket var på sin tid ett stort företag och man kunde ana verksamheten bland de hus, vattenjul, stallar och annat som bevarats.
Tomtar dök upp och spelade julmusik.

Stora byggnaden på godset. Två härliga lingonkransar prydde dörrarna.

Vi var tidigt på plats och det var vi glada för. När vi hade fått nog så där vid 2-tiden bara vällde det in folk. Det fanns verkligen allt som tillhör julen och julfirande att titta på och handla. För min del blev det en keramiktomte (mini) och väggljusstakar för värmeljus. Jag har letat länge efter det så det var ju jättekul att få köpa det just här.

Vi tittade på polkagristillverkning, växthuset och vandrade genom hus efter hus och tittade på allt vad alla hantverkare hade till salu. Allt från julgransbockar, kransar, glögg, bröd, ost, godis, korv, fisk, halmgrejor, skinn, glas, keramik och textilier. Verkligen ALLT!

Vi var jättenöjda på alla sätt och vis, när vi letade reda på bilen och styrde kosan hem igen.

2 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Där skulle man varit med. Verkar helt underbart.
Kakformen funkar alldeles utmärkt från första stund. Jag skall läsa om det står något särskilt på lappen. Jag smörjde första gången med margarin.
Ha det gott
Annika

Hulda sa...

Hej!
Huseby ser mysigt ut! Och nu måste du visa dina inköp. Här är också grått och blåsigt, men Lilla Vargen och jag ska ge oss ut på en promenad nu iallafall! Fast Lilla Vargen tycker heller inte om blåst, det har han aldrig gjort.
Ha det bra!
Hulda