måndag 10 november 2008

Mina inköp från Växjö

Från loppis: VÄNSKAP och HUMOR har fått sällskap av KÄRLEKSDROPPAR.
Kakfat från RUSTA 99:-. Tips från "ellas inspiration". På "mitt" RUSTA var kakfatet slut, så då får man släpa på ett ända från Växjö till Stockholm.
Den här kitschiga bollen med 50 små lampor hängde jag upp i tvättstugan. Bollen/lampan lyser i det fönster som mina kunder ser när de kommer till mig. Egentligen ska den sitta i växthuset som julpynt, men vi får se!

Från Huseby:

Ljus-slingan för värmeljus, utan och med blixt.

Den grå tomten till höger är en Husebytomte.
(I Huseby var det en tomte i den gamla kvarnen. Gårdens folk hade sett honom stå och sålla mjöl, och han var ganska tarvligt klädd. De lät därför sy en ny skäktefallsklädning till honom, en sådan som bäst passade för en kvarntomte. När han fått den på sig, strök han händerna utför bröstet och sade: -Vacker gosse jag, aldrig sålla mer.
Från den dagen var han försvunnen. Den nya kvarnen byggdes 1828, men då tjänstgjorde han inte.)
Hämtat ur "En sägenresa i Alvesta Kommun"
Jag hittade också två (tunga, ca 25 cm höga) järnurnor som ska stå framför huset. Bilder kommer.
På loppis köpte jag dessutom en spagettiburk och två gamla coca-cola flaskor. Finns ej på bild (ännu).
Som ni förstår var resväskan knökfull och mycket TUNG.
Men det var en glad, nöjd och lycklig kvinna, mamma och blivande mormor och svärmor som satte sig på tåget och reste hem. I öronen hade jag "Tusen strålande solar". Oj, vilken bok! Klart läsvärd.
Ha det gott!
Kram Eva Linnea

5 kommentarer:

Viola sa...

Hoppas allt är väl i grårusket, kakfatet var ju för rart och så söta små tomtar som hittat hem till dig, kram

Hulda sa...

Hej!
Kakfatet var läckert. Och så ser jag att du kan också falla för lite kitsch, jag har precis köpt två dunbollar med lampor i! Tomtar är bra, alltså hustomtar. Jag ska skaffa en som får stå ute året om. Hade en på förra stället, men han fick stanna kvar där.
Hulda

LillaFlisan sa...

Vilka härliga småvättar!
Supersöta!

Flisan

Ellas Inspiration sa...

Gud va roligt att du fick tag på fatet! Det är verkligen superfint!

Kram Karin

Annika Christensen sa...

oj vad många fynd du gjorde!!
Kakfatet och urnorna gillade jag bäst.
Ha det gott
annika