onsdag 31 december 2008

BASILIKA


I dag tog jag de sista basilikabladen från 2008 års skörd (se bild ovan) från frysen och mixade med creme fraiche och åt till lax & potatis. Urgott! Så nu börjar det klia riktigt ordentligt i odlar-fingrarna och jag längtar till våren när jag kan börja sätta frön och använda mitt växthus för första gången.

Den eteriska oljan från basilika utvinns ur bladen genom destillation (den vanligaste metoden att utvinna den eteriska oljan ur växten). Används som smaksättning i chartreuselikör.
I Norden har man vetat att om en barnaföderska höll en basilikakvist och en svalfjäder i handen under förlossningen så skulle födseln bli lätt.
Kristen tradition: Basilika är idag helig i den grekisk-ortodoxa kyrkan, där den kan ingå i vigvattnet. Enligt myten ska basilika ha grönskat upp på Jesu grav efter uppståndelsen. I den kristna traditionen har basilikan annars stått för vrede.
Kinesiskt element: Vatten.
Aromaterapi: Basilika är en kryddig olja som både stärker nerverna och klarnar huvudet. Är därför utmärkt vid mental trötthet eller vid koncentrationsbehov. Basilika är en kraftfull olja och doften anses stärka den ängsliga och obeslutsamma personligheten. Den ger styrka för att möta rädslor och oro. Inom aromaterapi använder man oljan för dess värmande och stimulerande effekt, t.ex. vid kramper, förkylningar, svullnader. OBS! Används försiktigt, aldrig mer än 2 % eller regelbundet under längre tid. Får inte användas av barn eller gravida kvinnor.

Jag använder den eteriska oljan från basilikabladen för att det luktar så gott och jag blir glad av den. Bladen äter jag helst som de är med tomater. Tomater & basilika står högst upp på min odlarlista inför 2009.

GOTT NYTT ÅR önskar Häxor & Änglar

2 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Oj där fick man sog en liute lektion... tacka tack!!
Jag älskar basilika..och visst kliar det att få börja odla..men just nu känns det lite avlägset!!

Gott nytt år
kramar
Ann-Catrin

Utblickaren sa...

Yess! Jag har också funderat på att så basilika och lite andra kryddväxter för att få användning för min dagsljuslampa i källaren. Och bilden på din spirande basilika är helt klart inspirerande!