söndag 1 februari 2009

3:e lektionen/dagen på yogakursen

Dagen började med yogaövningar i dag med, men det var en betydligt lugnare och mer meditativ yoga. Yoga kan tydligen se väldigt olika ut. Jag har bara provat "PowerYoga" innan. Poweryoga är, enligt många, en anpassning av yogan till västerländska människor som vill ha en lugn och långsam träningsform med koncentration på att få igång energin genom stretching och andra (långsamma) rörelser. Och utan hopp! PY har inte mycket av den "andliga" dimesionen, men man lär sig yoga-andas och det kan ju räcka långt!
Vi fick massor med nya ord och sammanhang genomgångna och vi fick också en pärm som vi ska fylla under kursens gång. Det här är för mig mer eller mindre en helomvändning i hur människan uppfattas och vad man kan göra för att må bättre, bli lyckligare eller vad man nu vill.
Vi fick också en hemläxa.
Hemläxan består av ett jobb som ska göras, och som vi fick bestämma innan vi gick hem idag, och en hel del som ska läsas. Vi kommer så småningom att få skriva ett prov.
Jag "committade" mig till att ändra mina morgonvanor mellan 7:00 och 8:00. Varje morgon ska jag dricka vatten det första jag gör på morgonen, jag ska göra yogaövningar, dricka en nyttig smoothe, duscha och klä på mig. Detta ska jag göra i 21 dagar, tills vi har nästa kurshelg.
Håll tummarna för att jag klarar detta och att det ger mig bättre energi. Jag ska utvärdera energin varje dag och jag ska också väga mig och följa den eventuella viktpåverkan den här förändringen kan göra.
Nu ska jag förströ mig med en film på TV "Holiday. Jag har sett den, men jag gillar så´na här "feelgood"-filmer så jag ser den gärna en gång till.
Godnatt och sov så gott!
Kram Eva Linnea

1 kommentar:

Växthusmadam sa...

Spännande att höra om din yogakurs!
Ville bara säga att det är fröer på väg till dig!
Växthusmadam