måndag 23 februari 2009

3:e veckan i mitt yogaliv

Nu har tre veckor gått i mitt nya yogaliv. Det fungerar ganska bra. Yoga på morgonen är härligt! Yogaövningarna jag gör är för de som kallas "kylskåp", alltså för de som är stela som pinnar. Töj, töj och åter töj är "melodin" och jag fokuserar på höfterna, knäna och ryggraden den här perioden. Att "skruva upp" sin ryggrad känns verkligen skönt om än lite obehagligt i början. Mitt superstela knä har börjar ge med sig, så jag är jättenöjd. Snart kan jag ligga i "barnets position" utan problem. Sitta på huk eller sitta med underbenen under sig går inte än. Men jag jobbar på det. I en av positionerna får bröstmuskeln sig en rejäl töjning och det behövs, det känner jag.

För att få mer perspektiv på det är med yoga har jag läst lite om hinduismen. Jag får ingen riktig ordning på den text som vi ska läsa till nästa kurshelg, om jag inte får in yogan mer i sitt sammanhang märker jag. Den här boken lånade jag på biblioteket. En annan bok hittade jag på Second Hand 20:- (De fem världsreligionerna, Helmuth von Glasenapp, 1965).
Det är lärorikt och spännande.

Tyvärr blev det ingen PowerYoga i fredags!
Men jag har promenerat en del, trots att vintern har kommit tillbaka.

Sköt om er!
Kram Eva Linnea

5 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så fina sålådor du har, jag har också köpt en sådan iår...tack för tipset att packa jorden väl! :o)
Hälsosmoothie låter gott, köper man nässelpulver i hälsokostbutiken, eller?
Ha det så bra och lycka till yogan,
Lydia

Anonym sa...

Hej!
Ja idag har jag petat ner pelargonsticklingar i krukor. Får se hur det går, Spännande är det i allafall.
Ha det bra!
Hulda

Ingela sa...

Visst är det kul med den första sådden, praktiskt med pluggboxarna som är så komprimerade.

//Ingela

Monika sa...

Hej
visst är det skönt är man känner att kroppen blir mjukare av yogan. Det gäller att hålla det vid liv med sin sadhana annars så kommer stelheten tillbaka smygande...
Hälsningar
Monika

Anonym sa...

Jag har faktiskt också kört ett yogapass här hemma idag. Har tidigare gått på yogakurs, men får inte in det i livet just nu. Har ett pass på dvd som jag fått med tidningen I Form som fungerar bra tycker jag. Lycka till med töjandet och böjandet och med frösådderna förstås!
Växthusmadam