söndag 22 februari 2009

Startskottet har gått!

Nu är de första fröna i jord. Hänglobelia, hängpelargon, hängpetunia (Det blir mycke´ häng i sommar!), alunrot (mikrofrön), slätbladig persilja, ruccola, kinesisk riddarsporre och några olika aklejor har jag satt i mina mini-drivhus.
Jag köpte mini-drivhusen förra året, men då gjorde jag misstaget att inte trycka ihop jorden tillräckligt i de små "rören", så plantorna blev otroligt ömtåliga och gick i de flesta fall sönder. Utbytet blev i alla fall väldigt dåligt. I år packade jag betydligt mer jord, så nu får vi se om det går bättre.

Det enda stället i mitt hus som är tillräckligt varmt är mitt badrum, så där står nu de tre köpta mindrivhusen och ett gjort av en återanvänd svampförpackning.

Nu håller jag tummarna! Det är säkert så att några av fröna inte ska förgros så här tidigt, men det löser dig nog. Härligt var det att sätta i gång!

Och över alltihop svävar "Moder Sol"!
De här figurerna har jag fått av min dotter. Den nedre tyckte hon passade mig för mitt hårs skull. Va! Ängeln över henne vakar också över mina grödor. Men jag tror jag behöver fler, så jag har satt tre till att övervaka drivningen.

Ha en skön söndagskväll!
Kram Eva Linnea

2 kommentarer:

Växthusmadam sa...

Härligt! Jag fick också ner de första fröna nu i helgen. Och bredvid sådderna står en precis likadan ängel som hon som står längst till höger på din bild, fast min har röd klänning. Det måste nog betyda att det är en bra ängel för små nysådda fröer!
Lycka till med grödorna och trevlig vecka!
Växthusmadam

Annika Christensen sa...

Flitiga du. Jag har inte börjat ännu. Men snart så.
Jag har ett litet kök och stort växthus. Du har säkert ett stort kök och ett litet växthus.
Vårt hus är bara 85kvm så vi behövde lite extra utrymme.
Hörs
förretsen skall jag till mäsann i STockholm.
Vi kan väl höras om det.
Ha det gott
Annika