tisdag 3 mars 2009

Andra yoga-helgen

Från fredag kl 15 till söndag klockan 19 var jag på den andra helgen i min yogakurs. Vi är 12 stycken vetgiriga och intresserade elever som ska bli yogalärare. Kursen går i Stockholm, så jag har den sköna möjligheten att åka hem och sova i min egen säng.

Ämnet för helgen var "Hälsa/kost och näringslära/medicin". Det var mycket (bio-) kemi (så det passade ju mig bra!), men det är ju en helt annan vinkling än vad jag är van vid. Helhetsperspektivet på hälsa och välmående poängterades som ett av den allra viktigaste skillnaden mellan "skolmedicin" och den alternativa läkekonsten. Kropp och själ hör ihop och kan inte separeras.
Jag har läst aromaterapi på Axelsons, så det är ju ingenting som är helt nytt, men är man "sönderskolad" och indoktrinerad i skolmedicin är det svårt att byta sida. Och det är jag efter ca 30 års yrkesliv inom läkemedelsbranschen!
Vi yogar på fm (lö-sö) och den här gången fick vi prova på ett mycket meditativt pass på lördagen och ett mer aktivt pass på söndagen. Än så länge är det mest uppvärmningsrörelser (jathis) och det passar min stela kropp alldeles utmärkt. Fast jag börjar känna mig lite mjukare i både knä- och höftleder efter min morgonyoga.
Den här kudden (jag behöver två kuddar) är min räddning unde de långa eftermiddagarna då vi ska sitta på golvet utan ryggstöd. Jag sätter mig så att jag har möjlighet att luta mig mot väggen, annars blir det outhärdligt.


Lite "yoga-teori":


De sju chakrana är :
Rotchakrat (baschakrat)
Andra chakrat sitter ungefär vid svanskotan och kopplas till den sexuella energin.
Solar plexus-chakrat
Hjärtchakrat
Halschakrat
Tredje ögat
Hjäss-chakrat


Vill du läsa mer om yoga, gå in på "Livshälsas" hemsida här.
Så här ser våra lärare (och deras dotter) ut. Bilden är hämtad från Livshälsas hemsida.
Nu återstår att göra läxan (bla göra en mudras = handposition 20 minuter) ordentligt varje dag så man får ut maximalt av kursen. Jag har lite kvar från förra gången också. Hmm!

Jag fortsätter med min morgonyoga och har lagt till ......
Nej, det får förbli en hemlighet till nästa kurstillfälle.

Sköt om er!
Eva Linnea

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Kropp och själ hör ihop och lyckliga människor mår bättre. Kram.

Växthusmadam sa...

Du är jätteduktig tycker jag! Jag gör lite enkla yogapass för mig själv här hemma och det är väldigt välgörande!
Ja, visst är våra små växthus lika varandra! Det är lite extra roligt när det är någon som har ungefär samma odlingsförutsättningar som man själv: radhus och litet växthus! Det ska bli spännande att följa dina odlingar i år. För att inte tala om alla dina andra projekt på "att göra listan". Själv ska jag fixa vår altan lite och ordna lite pallkrageodlingar i trädgården - ska få pallkragar av en kollega som jag ska fixa till. Har tittat lite på dina bilder som inspiration!
Ha det gott resten av veckan!
Växthusmadam

Viola sa...

Så spännande, låter hur underbart som helst att få gå en sådan utbildning, vem skulle vilja göra det.....jodå min vän, det grävdes ett hål i shoppingbudgeten efter den turen, men himla roligt var det så länge det varade, fniss...ha det så bra i veckan, stor kram

Daniel sa...

Yooa e verkligen kraftfullt befrämjande för kropp å själ!

Bodil sa...

Himmel vad du är energisk. Hur hinner du med allt egentligen??? Såg i ditt förra inlägg att du bakade med dinkelmjöl från Berte kvarn. Berte kvarn ligger i Slöinge ca en mil härifrån. Ett gammalt familjeföretag. Inom familjen finns även glassfabriken SIA (Slöinge Industri AB) som gör underbart god glass. Vi köper andrasorteringsglass på deras fabrik. Nu är det inte så att det är något fel på glassen utan vissa glassbyttor är överfyllda och vissa är underfyllda. Det kan också vara överproduktion av någon slags glas. Halva priset ungefär. I glassfabriken kan man även köpa Bertes mjöl.
Kram

Monika sa...

Hej
kul med din utbildning. ska bli kul att se vad som är lika och vad som skiljer våra utbildningar åt!
Hälsar
Monika