måndag 2 mars 2009

Broccolisoppa, hembakt bröd & sesampasta

Kusin M kom på besök i dag och då måste ju Häxan fixa lite god mat/lunch. Nyttigt & gott ska det vara. Så här blev det:

Broccolisoppa: kokt broccoli (ca 800 g fryst), kokosmjölk (1-2 burkar efter smak) & cashewnötter (ca 2 dl) + broccoli-kokspad mixas till en härlig soppa. Smaksätt med salt & peppar. Receptet fick jag på yogakursen i helgen.

Till detta "måste" det vara hembakt bröd!
Ängeln gillar att baka frallor, så det fick hon göra i dag.

Häxan är periodare när det gäller sesampasta, och i dag slog hon till och rostade oskalade sesamfrön (i stekpanna) och mixade detta tillsammans med olivolja till en bredbar smet. Lite salt behövs också (tycker i all fall Häxan). Ett paket sesamfrön från Saltå Kvarn och ca 1/2 dl olivolja brukar bli bra. Oskalade sesamfrön blir det mest "klös" i men det går lika bra med skalade frön. Olivoljan kan bytas ut mot rapsolja om man vill hålla sig till svensktillverkad olja.

Visst ser det smarrigt ut?
Efter lunchen blev det massage, promenad och fika (med bulle).
I morgon ska jag rapportera från yogahelgen, jag lovar.
Kram Eva Linnea

4 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Tack tack det måste jag bara göra jag älskar sesam. Jag blir bara nyttigare och nyttigare för varje dag som går.
Fast skenet bedrar.. 2 semlor slank ner idag.
Får avslöja min laster en vacker dag.
Ha det gott
Annika

Anonym sa...

Jag blir sååå sugen på GLUTEN(!) när jag ser dina bullar. Glutenfria bullar "spottar" jag på - går ständigt och längtar efter "riktigt" bröd!

mvh, Anja

Växthusmadam sa...

Vad bra att få lite lunchtips!
Hoppas att lunchen blev uppskattad!
Växthusmadam

Anonym sa...

Hej!
Vilken god lunch, Ska planka den!
Jag har något till dig!
Hulda