söndag 8 mars 2009

Frön, frön, kärnor & lite groddar

I dag har mina mer "experimentella" frön & kärnor kommit i jord (mango, vindruvor och citrus). En citrus från i fjol och en kruka med paprika i har klarat sig från förra året, men jag vill testa mer och fler. Förra året dröjde jag alldeles för länge med att sätta frön så det hanns liksom inte med! Så i år hoppas jag få se frukter också.

Och sen har jag börjat grodda! Jag har lagt alfafafrön i blöt. Jag blev så inspirerad av Annika efter hennes inlägg den 2 mars om groddar (av alla möjliga sorter) och länkarna vidare till de professionella groddfabrikerna var HÄFTIGA. Jag hade faktiskt a-fröna hemma (bortglömda stackare!) så det var bara att sätta i gång.
Man tager en stor glasburk (en återanvänd smörgåsgurkeburk), en gummisnodd & en ituklippt disktrasa (cheef-o-net tror jag de heter), sen i med fröna. Blötläggning 1 dygn. Avhällningen av vattnet går lätt som en plätt genom diskduken/trasan.

Nu ska jag förbereda mig på en ny arbetsvecka.

Kram Eva Linnea

3 kommentarer:

Bodil sa...

Snart är vi där med allt det skojiga med växthuset. Jag har ingen värme i mitt. Och jag sår inte inomhus heller. Det brukar komma ganska snabbt när det börjar bli varmt ute så jag sår i växthuset. Jag längtar!!!
Om du har tid kan du vil kika inom och titta på mina spetsknappar.
Kram på dig!

Annika Christensen sa...

Vad kul!
Jag skriver mera om dig och ditt tips gjorde mig urfattig men rik i stjälen.
Ha det gott och lycka till.
Annika

Växthusmadam sa...

Kul att du också petar ner lite experiment i jorden. Jag ska så frön av paradisäpple idag, har hört att det ska gå bra!
Ha en bra vecka önskar Växthusmadam