måndag 9 mars 2009

BASILIKA & Stevia

Jag höll nästan på att glömma bort att köpa basilikafrön i år. Det har varit blomfrön & blomsticklingar för hela slanten. Men i dag inhandlades "Purple Ruffles" & "Lemon Scent". Frön till "vanlig" basilika var slut. Men det måste jag nog också ha.


Dessutom hittade jag "Sötflockel/Stevia"-frön. Jag letade redan förra året, men då hittade jag inte några. Det har visst varit förbjudet i EU och/eller USA att odla denna växt!?!? Det finns extrakt från stevia (i lösning) för sötning i matlagning, te etc men det får man tydligen inte säga utan det säljs som någon form av kosttillskott/hudbehandling eller vad det är.



Är det någon som vet mer om det här?
Extrakt från Stevia är 200 gånger sötare än socker och helt utan kalorier. För bra för att vara sant. Det är kanske därför det är/var förbjudet? Bladen kan användas för att söta te/kaffe. Hackade blad strödda på kokta grönsaker förhöjer smaken. "Experimentera själv" står det på fröpåsen.


Ja, experimentera är väl bara förnamnet på detta äventyr! Jag återkommer när plantorna har kommit en bit på väg.

Sköt om er!
Kram Eva Linnea

PS. Det gror som bara den i min gamla glasburk. DS

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej mamma! Jag har kanske "vanliga" basilikafrön kvar....ska kolla. Jag blev nr 889.

Monika sa...

Hej
Stevia verkar spännande. Har inte hört talas om det...
kanske någon annan vet!
Hälsningar
Monika

Växthusmadam sa...

Vad roligt att du köpt stevia, jag satt och läste om det härom kvällen och tänkte att jag skulle ju ha beställt det också när jag gjorde min beställning.... Jag antar att det inte säljs i "vanlig" trädgårdsaffär utan att man måste beställa från Impecta eller nåt.... Nåja, nu får det väl bli nästa år, kan ju inte gärna beställa bara den.... Basilika har jag från förra året då jag beställde några sorter som skulle vara extra goda som pesto, det får bli dessa sorter i år igen!!
Undrar var jag ska få plats med allt som vill ner i jorden... Badrummet kanske....
Växthusmadam

Hannele på Hisingen sa...

Hihi, jag fuskar och köper färdiga plantor i mataffären ;)

Katarina sa...

Steviapulver köpte jag på postorder för ett par år sedan - det var under en period när jag skulle utesluta socker ur kosten för att se om det hade positiv effekt på min migrän. Jag bakade bullar bl a på stevia och det blev riktigt bra! Något förbud har jag inte hört talas om...undrar varför?
Katarina

Viola sa...

Snälla Eva maila över din adress, det verkar ju inte bli någon bloggträff i S. viola@romantiskating.se så sänder jag på fredag,

kram och ha det så gott