lördag 18 april 2009

Paprika i badrummet




Man blir inte som en paprika när man är på yoga-kurs. Nej då, det är bara så att det har börjat komma paprikor i mitt badrum. Paprikaplantan överlevde från förra året och har satt i gång att blomma och två små, små paprikor har börjat "svälla" upp. Mitt badrum ser ut som ett litet växthus numera. Det är jättetrevligt att gå in där på morgonen!

Paprikakrukan har trevligt sällskap av bla basilika (några olika sorter), tomater (några olika sorter) och fuchsia (några olika sorter) som växer på som bara den.

Pelargonerna är på inskolning till växthuset redan, så dem flyttar jag in och ut på morgonen och kvällen. Jag hoppas de gillar det!

På yogakursen har jag sjungit i dag. Det känns väldigt ovant, men med en bra lärare går det alldeles utmärkt. Ljud är viktigt i yogan. Man använder det i många olika sammanhang för att rena och att läka kroppen. Mantra har ju de flestat hört talas om och mantran sjungs i yoga (chanting). Det var dessutom rätt kul att se hur han kunde visa på hur ljud "ser ut". Han använde sig av en fin sand som han strödde ut på en metallskiva. Sen drog han med en stråke på kanten, så att skivan kom i svängning. Sandkornen formade då speciella mönster, ett för varje ton.

Man blir trött av att göra någon som man inte är van vid, så det blir en tidig kväll för mig i kväll.
Natti natti!
♥ Eva Linnea ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det är så spännande med din paprika! Har aldrig sett en paprika i Sverige typ! Jag skulle också gilla paprika i badrummet! Och basilika! Men vår oregano och timjan kommer för fullt, likaså persiljan och vitlöken, så det är kul här med!
Hulda

Bodil sa...

Paprika hade jag i växthuset där jag bodde tidigare. Men det är snart 20 år sedan. I detta växthuset har jag bara haft tomater och gurka. Och så lite kryddor och sallad. Kryddorna luktar så gott. Men än har jag inte tömt ut alla trädgårdsmöblerna därifrån. Det står som arbetsuppgift i morgon. För idag har jag tvättat rent altanen med högtryckstvätten. Den blev så ren och fin.
Jag sår nog ganska sent i växthuset. Men på något vis så hinner det ifatt det som är sått inomhus. Och framför allt så blir plantorna som är sådda i växthuset knubbigare. Egentligen skulle man ju haft värme därute för då hade man ju kunnat börja tidigare. Men, men det får duga som det är. Det är ju bara en enkel hobby.
Ha det gott!
kram