fredag 17 april 2009

Yoga-helg 4

I dag blev det gräva av på framsidan! Det blev ju plötsligt lite brådis eftersom jag är på yogakurs hela helgen och snickar´n börjar redan på måndag och sen håller han på hela veckan. Jippi! Då blir det snart klart. Hundarna solade sig och var jättesnälla. Syster M passar hundarna i helgen. Det är inte OK att de ska vara ensamma så länge som jag är på kurs.

Den här helgen handlar yogakursen om ljud (sång, mantra, vibrationer). Vi har ljudat och sjungit mantran i dag, och i morgon ska vi fortsätta tillsammans med en gästföreläsare. Det ska bli spännande.

Vi har dessutom redovisat vad vi har åstadkommit hemma under de nästan tre månader kursen har pågått. Vi har ju "läxor" varje gång och en del av "läxan" är att sätta upp en livstilsförändring som vi ska jobba på mellan kurstillfällena.

Jag som aldrig har mediterat har satt upp att jag ska mediera 20 minuter varje morgon. Det går inte speciellt bra, eftersom jag inte kan låta bli att låta tankarna fladdra iväg inom ca 3 sekunder. Men övning ger färdighet, så det är bara att fortsätta.


Yogaövningarna fortsätter jag med, men gör dem på kvällen i stället. Och det har verkligen givit reultat när det gäller min smidighet. Jag är forfarande otroligt stel, men det ger med sig relativt snabbt. Den här positionen ska jag kunna göra innan året är slut. Jag ska också kunna sitta i lotus-ställning.


Mudran (handpositionen) jag använder, är den man gör när man säger namasthe efter ett yoga-pass. Den mudran skapar balans mellan vänster och höger hjärnhalva och det har jag märkt att jag behöver. Min högra hjärnhalva är inte så "välanvänd" i mitt liv, utan jag har jobbat mest med min vänstra (logiska) hjärnhalva under åren. Jag kan faktiskt känna det som om min vänstra kroppshalva liksom är mindre än den högra när jag mediterar.

Vi fick en CD med mantran som sjungs av Minanda med oss hem i dag. Två har vi lärt oss, så jag spelade dem tills jag nästan kunde sjunga med utantill. Det är mäktigt att känna hur ljud/sång kan kännas i kroppen om man fokuserar på just det.

Namasthe ♥ Eva Linnea ♥

1 kommentar:

Monika sa...

Hej
kul attt höra om din yoga!
jag skriver för lite om min.
Hoppas du får en bra helg
Namaste
Monika