söndag 3 maj 2009

Från orm till drake/Yogakurshelg 5

Nu har jag fått reda på att jag är född i Drakens år (och inte som jag trodde i Ormens år) enligt den kinesiska almanackan. Jag är född i januari och då har inte kineserna "bytt" år än. 1953 är ormens år, men det börjar inte förrän i mitten av februari. Ja, så kan det bli när man går på yogakurs och får lära sig om Feng Shui.

Drakar är stolta, har jag läst. Ormen är mystisk.

Har ni inte läst något om Feng Shui, så gör det. Det är spännande. Man behöver ju inte gå in på det allra djupaste planet, utan bara hålla sig till det som tex har med inredning eller ordning&reda att göra.

Jag har läst en del och kollat i mitt eget hem innan kursen, men det vara bara att tänka om för jag har lagd baguan alldeles fel. Här rättar man sig bara efter väderstrecken, och inget annat. Vi hade en gästföreläsare, Barbara Anna (som driver BA Scandianvian School of Feng Shui), och vi fick hennes bok "FENG SHUI och människans inre kraft. Det var intressant att fördjupa sig i ett speciellt kapitel, nämligen "Lyckopunkten". Lyckopunkten är baguans mittpunkt.

Min lyckopunkt hamnade mitt i min övre hall (på övervåningen) och mitt i ingången till köket (på nedervåningen). Där ska man smycka ut med något man tycker är vackert, för att höja energin i hela huset och även för dig (och ditt liv). I hinduiska hem har man oftast gjort ett "altare" i lyckopunkten. Där sätter man olika vackra saker som representerar de fem elementen. Helst ska alla elementen (jord, eld, vatten, trä och metall) vara representerade.

Vi jobbade även med de olika områdena som finns i baguan (framgång, relation, livsenergi, resor, karrär, personlig utveckling, hälsa/familj och rikedom). För mig som är singel, och som gärna vill ha en kärleksrelation, är det givetvis intressant att titta närmare på relationsområdet. Det såg hyggligt ut, så med några små "justeringar" ska det nog bli flöde i energin där också. Jag hade ju lagt baguan fel, så jag fick flytta min "staty", som jag tagit som kärleksrelationssymbol, till den rätta området i huset.

Jag fick några andra tips också, som jag återkommer om. Jag hängde inte riktigt med i alla svängar, men det ska bli skoj att testa de tipsen och se vad som händer.

Feng Shui Art (energmålningar) av Barbara Anna.

En intensiv och mycket givande helg! Vi gjorde givetvis yoga också.

Kram ♥ Eva Linnea ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det var ju tråkigt att du inte vann, men du får skylla på gubben min!Nu blev det intressant med fengshuin! Jag har inte lagt någon bagua över detta hus, men ska göra det när jag minns och hinner! Det är så spännande med fengshui, tycker jag. Det var kul att se dina bilder med olika tid emellan, önskar att jag har gjort likadant, men jag kanske kan börja typ nu.
Ha det bra!
Hulda

Annika Christensen sa...

Tror att det kan ge jättemycket.
Själv borde jag börja med att städa i röran.
Fast ute i trädgården kan jag känna energin när jag nu snart har städat igenom den.
Är du också januari barn?
Barn säger man kanske inte!
Jag är också född i jan.
Ha det gott
Annika