fredag 17 juli 2009

Rosa drakar och annat smått & gott

Jag har ju skrivit tidigare om att jag är född i drakens år enligt det kinesiska systemet. Dotter L hittade två pyttesmå ROSA drakar åt mig i en leksaksaffär. Nu sitter de vid min (advents-)ljusstake på bordet i köket och tittar lite slugt på mig.

IMG_2617IMG_2611IMG_2612 IMG_2615Den stående lilla draken har några små drag av mig tror jag!

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

När min farmor var i USA 1948 köpte hon ett litet skåp. Jag fick det på min 3-årsdag några år senare. Min mamma har skrivit en lapp och lagt i en av lådorna, så att jag skulle komma i håg det. Jag vet inte om det är ett dockskåpsskåp eller ett smyckeskrin. Jag har iaf alltid använt det som ett smyckeskrin. Skåpet är 12 X 14 cm, så det är inte stort. Men vilket arbete i de pyttesmå detaljerna!

IMG_2619 IMG_2623 IMG_2626IMG_2628 IMG_2620

Det är ett läckert, litet skåp, tycker jag! Skåpet verkar handmålat. Det har något kinesiskt (eller japanskt) över sig. Innanför dörrarna är det två lådor och de är i “svart lack”.

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

Finns det något ljuvligare än doften från tvätt som torkat ute?

IMG_2648IMG_2649

SOMMAR-känsla!!!

STOR kram från

4 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Ett otroligt vackert skåp! Lite kinainspirerat tycker jag med svarta lacklådor - men jag kan inget om sån't här!
Visst är utetorkad tvätt underbart - utanför pollensäsongen;)!/Anja

Utblickaren sa...

Visst är det ett supersött skrin. Har ett likadant fast i svart. Jag tror det är tänkt att användas till smycken.
/U

Hannele sa...

Hihi, fina drakar.

Anonym sa...

Hej!
Verkligen fint litet smyckeskåp. Ja, det ligger östern över den. Vilket roligt lås. den får du vara rädd om så att din dotter kan få den i arv sen.
Och utetorkad tvätt doftar ljuvligt, det tycker vi alla! Och jag noterar, bara vita badlakan! Jag har inga vita, men varför inte, det är ju jättefräscht. Det har man ofta på hotell, oc h då tänker jag alltid - så fräscht!
Dina drakr såg sluga ut, precis som du noterat. Hur tar man reda på såna födelseår? Jag har ingen aning om när jag skulle vara född.
Ha det bra!
Hulda