lördag 18 juli 2009

My Spirit-yogans tio “levnadsregler”

Inom hinduismen och “my spirit-yogan” (och säkerligen andra yoga-skolor också, men inte alla, det vet jag) finns det 10 s.k. levnadsregler (eller budord, om man hellre vill säga det) : YAMA och NIYAMA

YAMA betyder ungefär “kontroll” och innefattar:

Satya – ärlighet

Ahimsa – icke våld

Aparigraha – icke begär

Asteya – icke stjäla

Brahmacharya - måttlighet

NIYAMA betyder ungefär “riktlinjer” och innefattar:

Saucha – inre och yttre renhet

Santosha – nöjd, tacksam

Tapas – disciplin

Swadhyaya – självstudier

Ishwara pranidhana – djup tillit (även till det gudomliga)

Visst känner man igen mycket från kristendomens 10 budord?!

IMG_2667

Vi hade som uppgift i början av yogakursen, att beskriva oss själva med utgångspunkt från dessa 10 regler. Det var väldigt knepigt tyckte jag och gjorde en mycket kortfattad genomgång av mig själv. Alldeles för kort, tyckte Minanda och bad mig göra om. Det blev nog lite bättre kanske, men om hon skulle be mig i dag skulle det nog inte vara lätt, men iaf lite lättare.

IMG_2671 IMG_2672

Jag tycker att ärlighet är det viktigaste i en relation (både vänskaps- och kärleksrelation), jag lever inte upp till Icke våld eftersom jag äter kött, jag har begär men lever otroligt mycket enklare än jag gjorde för några år sen, jag stjäl (givetvis) inte saker men jag kan kanske ibland stjäla andras tid eller andras energi och ibland stjäl jag från mig själv genom att inte följa mitt hjärta (förnuftet styr fortfarande mycket i mitt liv) och när det gäller måttlighet är jag mycket inriktad på att vara måttlig i mitt matintag just nu.

IMG_2670

De andra levnadsreglerna (niyama) tar vi en annan gång. Det är mycket svårare tycker jag. Där ska man jobba med det man verkligen ska bejaka. Svårast har jag nog att tänka på det “gudomliga” som något mycket större än vad Gud är för de kristna.

IMG_2668 Finns de här levnadsreglerna “aktivt” med i den yoga man utövar, är det ju mer ett sätt att leva, än “bara” yoga- (asanas) eller andningsövningar (pranayama). Inget ont om “PowerYoga” (jag går gärna själv på PowerYoga-pass), det är en ypperlig ingång till yoga i ett vidare perspektiv, men det är egentligen inte ”riktig” yoga.

På yoga-retreaten handlade våra övningar mycket om saucha – inre och yttre renhet. Rensa i kroppen (tex tarm- & näs-sköljning), rensa utanpå kroppen (tex bada i källsjön), rensa i sinnet (meditation) och se till att inte fylla på med så mycket “smuts” (vegetarisk, ekologisk mat).

Jag har inte druckit kaffe sen retreaten. Min morgonlatte har jag avstått nu i tre veckor. Det har gått förvånansvärt bra. Jag saknar den inte ens. Så nu åker nog espressomaskinen ut på Blocket?!

PS. Blomman (ampelviol) jag visar är en present från min dotter. Hon fick den på betongkursen, men den passade så bra i en av mina keramik-skålar, så den blev kvar där när hon åkte. DS

4 kommentarer:

Hannele sa...

Det där är ju bra, men jag kallar det inte för yoga..
Ha en bra dag, kram.

Viola sa...

Här hajar man till..ser sitt namn lysa i vackert blått..:) visst påminner detta om kristendomen och även andra världsreligioner..

Verkar verkligen intresssant pch får en att stanna upp och tänka efter ...hur lever jag verkligen mitt liv....

ha en skön helg...kramen

Annika Christensen sa...

Mycket intressant må jag säga.
Visst är det så att det är svårt att beskriva sig själv och verkligen få tänka efter hur man lever. Ordet måttlig är inte lätt jag är tyvärr en godisgris men försöker övergå till nötter odyl lite bättre iallafall. Kaffe borde jag testa att vara utan. Fast jag har ju slutat röka och det är snart ett år det får vara steg 1.
En sak är jag iallafall bra på och det är att njuta av det lilla.
Ha det gott
kram
Annika

Annie - Annalunda sa...

Vännen hej!

Intressant och spännande... något att sträva emot... Hoppas allt är väl med dig...när är du på väg neråt??

Kramisar