söndag 19 juli 2009

Rost, patina och nymålat

(Skulle kunna vara namnet på en blogg!?)

Jag har låtit några konservburkar stå ute i ur & skur, så att de rostat. En del rostar “snyggare” än andra tycker jag. En del rostar nästan  inte alls. Helst skulle jag vilja ha större konservburkar att “shabba”, men det är ont om dem i butikerna och jag har ju inget storhushåll precis, så att det skulle löna sig att köpa stora förpackningar. Jag får ställa min kosa till ett loppis och hoppas på tur. Fyra snabba “klipp” med en handkonservöppnare gör burkarna användbara till blomkrukor.

IMG_2681 IMG_2682IMG_2683 

Terrakottakrukor som får stå ute blir vacker patinerade så småningom. Helst vill man kanske ha vit patina, men det bestämmer ju de svampar och alger som växter på ytan. Jag tycker detta är VACKERT!

IMG_2568 IMG_2569 IMG_2566IMG_2567

Äntligen har jag målat om mina trädgårdsstolar. De blev svarta! Jag hade tänkt måla över det svarta med vitt, men det lät jag bli. Det blev alldeles för läckert med svart för att jag skulle fortsätta. Det kanske blir vitt nästa år, man vet ju aldrig. Förändringar är ju ett “honnörsord” här i blogglandet.

IMG_2692 IMG_2693

Bänken i bakgrunden ligger risigt till för att bli svart eller vit. Jag kanske ska variera med vitt?

 

Y

PS Plättarna smakade jättegott i torsdags! Men det blev soppa först. DS

IMG_2695

8 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tycker du inte de vanliga konservburkarna är för små att odla i? Jag har inte lyckats något vidare med dem. Gillar däremot terrakottakrukor med patina! Stolarna blev fina också. VItt kan lysa alltför bra i trädgården ibland.
Eva

Hannele på Hisingen sa...

Mums, hihi, jag sparar också på lite rostiga konservburkar, även vackra med etikett för köksfönstret. Ha en bra dag, kram.

Anonym sa...

Hej!
Konservburkarna blev toppen! Vet du, terrakottakrukorna kan man lägga i komposthögen så går det fortare och blir jättesnyggt patinerade.
Stora konseervburkar kanske du kan få i typ orient-livs och såna butiker där de säljer i lösvikt. En del konserver kommer fortfarande i stora plåtburkar. Fråga! Måste ju finnas massor av såna butiker i din stad.
Väntar med spänning!
Hulda

Home No.1 sa...

Hej ja vi gillar ju rost och shabby feeling!!!
Kram Annica.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Har som du sparat konservburkar och låtit dem stå ute över vintern för att bli riktigt rostiga. Synd att de är så små. Nu funderar jag på om jag skall göra många hål i dem med en stor spik och använda dem som ljuslyktor att hänga i träden i stället för att plantera i dem.
Har även målat gamla trädgårdsmöbler svarta - blev jättebra och det blev dina möbler också. Gillar svart. Tycker andra färger lyfts fram av det svarta.
Ha det gott
Birgitta

Viola sa...

Hallå där, stolarna blev verkligen snygga...fortsätt med det svarta...kramen

Anjas Hill sa...

Det blir säkert väldigt fint!/Anja

Bodil sa...

Jag håller helt med dig om hur vackra lerkrukorna blir när de står ute. Konservburkar har jag alrig använt mig av. Men jag gillar rost i trädgården.
Du kan tro att jag njuter av Gabriels sällskap. Han har anpassat sig så snabbt. Lille gubben!!! I morgon kommer föräldrarna hem hit igen och då far de vidare till Skåne men de är tilbaks här på torsdag kväll och sover över till fredag innan det bär av till Stockholm igen. Jag njuter och tar tillvara varje sekund Gabriel är här. Det är bara så underbart. Fast även strängt för man är ju inte så van vid sådana här små krabater. Maken hjälper till med passandet och de två kan busa värre kan du tro!!!
Kram