fredag 28 augusti 2009

Jordärtskocka (Hellanthus tuberosus “Bianca”)

Jag vet inte hur hög en jordärtskocka kan bli, men min har i alla fall sprängt 2 meters-gränsen. Pinnen ni ser på bilderna är en 2-meters tumstock.
Jag köpte en planta på “Plantagen” i våras och den plantan har verkligen funnit sig tillrätta och växt som bara den. Hellanthus tuberosus “Bianca” heter den. Gula blommor ska det visst bli till slut!? Det står höjd 200 på lappen, så drygt 2 m får väl anses som lyckat? Eller?IMG_3837
IMG_3839IMG_3836 Det lite lägre exemplaret till vänster är från en jordärtskocka jag satte själv direkt i jorden. Det ska bli väldigt spännande att vittja skörden så småningom. När ska man skörda? När de har blommat ut? Långt in på hösten lärde jag mig på Bergianska.
Lite info om jordärtskockan hittade jag nämligen där häromdagen:
IMG_3822

Det som sticker upp framför jordärtskockan är mina squash. Ser inte mycket ut för världen, men de får vara tills frosten tar dem. Kanske hinns det med en och annan liten squash i alla fall!?

Det här är min “blomma” och veckans bidrag till Katarinas “Blommande fredag/Blooming Friday. Se fler bidrag här.

Ha en jätteskön fredag och helg!
Jag ska på yogakurs fredag em-söndag kväll. Det var länge sen jag skrev om yoga, så det ska jag göra nästa vecka, eller kanske redan i helgen.

11 kommentarer:

Arboarkticum sa...

Grattis till en fin skockplanta! Ja Bianca har växt extra otroligt mycket i år - och alldeles snart bör de gula blommorna slå ut - då är den riktigt tjusig. Vi skördar våra antingen sent på hösten, men oftast inte förrän på våren. Det går utmärkt att låta knölarna ligga kvar i jorden över vintern. Var noggrann så att du får upp alla rotbitar - de kan annars lätt bli lite aggressiva och ta över... ;-) Dessutom är de galet produktiva, så om du vill kan du förmodligen ha ett helt skock-land nästa år (drygt ett kilo skockor per satt knöl är ingen ovanlighet).

Katarina sa...

Hade ingen aning om att jordärtskockorna blev så höga! Kanske kan vara något för min blivande köksträdgård...när jag grävt bort all kirskål, vill säga... Hade tänkt odla potatiss första året, men en kombination vore kanske inte så dumt...

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hög, ståtlig och knölarna är väldigt goda.
Försöker ta upp alla på vårkanten men det blir alltid kvar så många att jag har nya knölat att ta upp kommade höst/vår.
trevlig helg
Birgitta

Lillebeth sa...

Du har ju redan fått alla råd du behöver. Så ha det gott tillsammans med den fina jordknölen!

Viola sa...

Det där ska bli spännande, har jag aldrig prövat själv...kockorna är så vackra som dom är ...en riktig skönhet tycker jag, ha en skön helg, kram

Hannele på Hisingen sa...

jag fick nåt liknande i Ryssland, men den försvann.. Trevlig helg, kram.

Margareta-Fotomix sa...

Jag har aldrig täkt hur jordärtskockan kan ser ut som växt. Jag skulle aldrig ha föreställt mig att den bli så hög. Du har verkligen lyckats med din växt. /Margareta

Åsa sa...

oj vilken maffig och hög. Har aldrig sett hur de växer så jag har ingen aning hur hög den kan bli.

Trevlig helg
Åsa

Bodil sa...

Jag kan ingenting om jordärtskockor. Har nog aldrig sett den i odlingsstadium. Men vad jag ser skall du tydligen få en riklig skörd i augusti-september. Och nästa år lär du få ännu bättre skörd - växten sprider sig tydligen lätt. Det är ju tacksamt i och för sig.
Ska bli spännande att se hur din skörd blir.
Ha en trevlig helg!
Kram Bodil

Mia sa...

Har länge försökt att bli enig med mig själv, vill ha knölarna, dom är ju så goda, men den storleken och så har jag ju härt att dom fort blir många.. Smakelig måltid ivarjefall :)

Annika Christensen sa...

Dessa är skönheter både i trädgårdenoch på matbordet.
Fast jag vill varna för att för mycket av den.
Gott i gratäng med något rökt kött till.
Ha det gott
Annika