lördag 31 oktober 2009

Halloween, Alla Helgons dag & Allhelgonadagen

Vad är skillnaden?

Enlight Wikipedia:
Halloween firas alltid 31 oktober i USA. Dock ska inte Halloween blandas ihop med Alla Helgons dag som är den enda kvarvarande
rent katolska helgen i Sverige. Tyvärr råder ofta stor förvirring vilken dag Halloween skall firas i Sverige. Anledningen torde främst vara att Alla Helgons dag i Sverige kan infalla från 31 oktober till 6 november. Allhelgonadagen, som står i den svenska almanackan den 1 november, bidrar ytterligare till förvirringen.”
”Ordet Halloween är en sammandragning av All Hallows Eve (Alla helgons afton). Ordet tros ha sitt ursprung från 1550-talet.”
Läs mer om Halloween
här.

“Alla helgons dag är en kristen högtid som firas till de dödas åminnelse.” Läs mer om Alla Helgons Dag här.

”Allhelgonadagen (i äldre tider även skrivet all helgona dag) är en dag som alltid infaller 1 november, till skillnad från alla helgons dag ………… Ursprunget till dessa båda helgdagar är densamma.”

IMG_4900Jag för min del tar gärna Halloween för sig och firar det veckoslutet innan Alla Helgons Dag. Jag är inte alls religiös, men jag tycker att den dagen är det ju enligt traditionen när man ska minnas de döda och ta det lugnt. Halloween däremot, då ska det festas och jag har haft tjej-knytis de senaste 5-6 åren. Alla tar med sig nåt smaskigt och så gör vi en buffé av alltihop och sen sätter vi oss och frossar allt vad vi orkar. Det kanske är enda dagen på hela året som man får göra det, så det är bäst att passa på. 
IMG_4903 Denna trevliga fest gick av stapeln i går, och inte alls som jag skrev helgen innan. Det beror på att förra helgen var det yogakurshelg och alltså helt omöjligt att få ihop det.IMG_4916
Jag fick jättefina presenter av gästerna. Det var inte alls meningen, men jag blev givetvis jätteglad för sakerna.
 IMG_4909IMG_4912IMG_4908
Lite nyttigheter fick vi i oss också, men mest var det snacks, godis, tårta, ost & vin. 
IMG_4917
Så nu blir det att STORSLAPPA resten av helgen och förgylla tillvaron med “Herr Puntilla och hans dräng Matti” på Stadsteatern i kväll.
2161_4

6 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Det ena utesluter inte denandra,
många missuppfattar detta i Sverieg,
trevlig helg, kram.

Hannele på Hisingen sa...

P.S.
I USA firar man alltid den 31 oktober, Allhelgonaafton är rörlig, och kan krocka med Halloween ibland.

Viola sa...

Hejsan, för mig är det en ljushelg med lugn och ro och eftertanke, hoppas du har en skön kväll, kramen

Lillianna sa...

Visst är det förvirrande. Barnen var ute ikväll och spökade på byn, lördag kväll alltså. En dam sa att de skulle kommit igår men övriga hushåll var helt på det klara med att det är idag man firar Halloween.
Lät trevligt med en tjej kväll och buffé. Vad åt ni för gott då?
/Lillianna

♥ Fyra årstider sa...

Den tårtan var super fin.
Kram Lotta

Maria Berg sa...

Älskar den vita koppen så häftig och tårtan hade jag gärna tagit en bit av, MB