torsdag 12 november 2009

Torsdagstankar

Nu går den mesta lediga tiden åt till att plugga och förbereda ett föredrag till den avslutande helgen i yogakursen. Det är med blandade känslor jag ser fram mot att kursen avslutas. Lite separationsångest har jag allt. Dessa härliga människor som har gått igenom den här processen (som det innebär att gå en yogalärarutbildning) tillsammans  med mig, det blir inte lätt att skiljas från er! Alla kommer kanske inte att undervisa i yoga, utan har gjort kursen mest för sin egen skull, men yoga i nå´n form kommer nog alla att utöva.

image1 Foto: Minanda Fritz

Jag själv kommer troligen att ha små yogagrupper här hemma (max 4 deltagare). Det ska bli intressant att prova om det går. Start i januari. Eventuellt kommer jag att ha yoga på gym också, men där är jag mer tveksam. Jag känner mig inte tillräckligt “inne i gemet”  än. Den typen av yoga som vi har lärt oss är en “soft” variant om man jämför med PowerYoga, som är det som gäller på gym. Lunch-yoga där man gör lugna men effektiva rörelser i lugnt tempo är något jag skulle vilja ha. Många vill inte få igång någon våldsam svettning på ett lunchpass och sen gå tillbaka till jobbet, utan föredrar ett mycket lugnare pass. Konditionspass kan man ta på kvällen, när man har mer tid.

livshalsa_se

När jag ser tillbaka på alla de ämnen som vi har gått igenom på kurshelgerna och de två retreaterna blir jag imponerad. Böckerna som vi har fått blir som uppslagsverk för framtida yogaövningar och pärmen med allt kursmaterial en skattgömma att fortsätta att ösa ur. Men trots det digra materialet inser jag att det här bara är början. Resan kan fortsätta hur länge och hur långt som helst. Ända till Indien kanske?

 

51182 
Bilderna  är från Indienresors hemsida.

3 kommentarer:

Växthusmadam sa...

Tänk att du redan är klar med din utbildning, det känns som nyss när du började! Är du våldsamt vig nu?!
Hälsningar Växthusmadam

Lena sa...

Så härligt att du snart är klar, men säkert vemodigt.

Hannele på Hisingen sa...

kul att göra det som man tycker om.