måndag 7 december 2009

Beslutsvånda

Ja, jisses, har man inte problem så skaffar man sig! Varför skulle jag dra i gång det här med hus i Småland? Jo, därför att jag vill ha möjlighet att träffa min dotter & hennes familj så mycket som möjligt. Och för att inte fresta på relationen med “den nya familjen” vill jag ha något eget att bo i. Men nu när jag har satt bollen i rullning kommer tveksamhetstankarna farande. Vad håller jag på med? Jag som har det så bra i Stockholm. Det är tur att jag är en envis person, en målmedveten person och en person som har börjat “tänka med hjärtat” i stället för att vara så himla förnuftig och analyserande/kalkylerande hela tiden. Min bank lånar mig inte hela summan, men jag fixar det på annat sätt! Det skulle jag inte gjort “förr i tiden”. Det har hänt en del under yoga-kursen också som hjälper till att hålla mig till mina mål så jag inte börja tjafsa med vad jag egentligen vill hit och dit.
IMG_4101
Jag har tittat på tre hus i helgen. Två är intressanta och jag har kontakt med mäklaren (det är samma för båda husen). Ett ligger mer ute på landet och ett ligger inne i ett samhälle. Hade landet-huset legat inne i samhället hade jag tveklöst köpt det. Prisskillnaden är ganska stor mellan husen (ca 300´) och det är frågan om vad som väger upp det högre priset!? Avståndet till “storstan” och bussförbindelser? Möjligheten att lätt sälja det om jag skulle behöva? Närheten till ICA eller med mer lantluft? Fjärrvärme & treglasfönster i det ena och 70-talsbruna laserade dörr- & fönsterkarmar, men med spröjs i det andra? Listan kan göras längre, men jag ska inte tråka ut er med det.
IMG_4104IMG_4105

Förnuftet säger det dyrare huset inne i det lilla samhället, medan hjärtat säger huset mer ut på landet.

Man ska följa sitt hjärta, eller hur?
IMG_4102IMG_4103

(Bilderna är från en av mina besök i Bergianska Trädgården i höstas. Jag tyckte de passade in på något sätt.)

Dessutom är det ju så att jag inte är tvungen att ta nå´t av husen som jag har titta på! Jag har ju inte bråttom och jag kan avstå och avvakta ytterligare en tid.

Tänk på mig som har så´n beslutsångest!

Kram
T
T

4 kommentarer:

C. Tvillingmamma sa...

Man ska följa sitt hjärta!

Unknown sa...

Lyssna på ditt hjärta

Willewira sa...

Ha ha.. inte ska du fråga mig!!! Willewira velpotta!

Om du inte har bråttom så tycker jag att du ska vänta lite. Dels för att innan jul så är det inte så många som säljer sina hus, utan många väntar tills våren kommer och det ser trevligare ut i trädgården.

Dessutom ska det kännas helt bra. Du är ju faktiskt lite tveksam till huset på landet och är det då helt rätt?? Ja, det är ju det du frågar... just det. Hi hi... vad klokare du blev nu.

Ärligt talat... att flytta så långt och sedan till ett hus du inte är helt säker på känns för mig inte rätt. Men i slutändan är det ju inte jag som ska bo där...

Jag tänker på dig och önskar dig lycka till!! Ska med intresse följa dina hustankar...

Ha en skön vecka!
Kram
Willewira

Home No.1 sa...

Hej!

Den erfarenheten jag har av hus är att jag aldrig hittat "DET HUSET", när jag har köpt hus har jag följt min hjärna och inte hjärtat och se på mig nu... jag letar fortfarande efter "MITT" hus...

Kram Annica.