onsdag 2 december 2009

TrädgårdsTema- vecka 49 - Favoritblomma

Jag har många favoritblommor, speciellt bland vårblommorna. Det är något speciellt med de allra första blommorna som kommer efter den (oftast) långa vintern. Den första tussilagon, den första blåsippan, de första scillorna, löjtnantshjärtan, fänrikshjärtan och många många fler. Men favoriten nr 1 är nog i alla fall akleja. Jag tycker de är så “maffiga”. Skulle kunna tänka mig att ha en hel (stor) rabatt med bara aklejor. Jag har mest blå, men färgrikedomen är ju oändlig med dessa härliga blommor.7 juni 008 Den här bilden är från 2008, innan jag grävde om rabatten. 2009 blev de inte så många (inga fotade), så inför 2010 har jag stora förväntningar på rik blomstring.

TT

5 kommentarer:

Maria Berg sa...

Ja akleja

... kom lilja och akleja, kom ljuva krysmynta, kom....
Känenr du till den sången?

Min favorit bland aklejor är pastall aklejan, framför allt den som är röd och gul.

/MB

Hannele på Hisingen sa...

Klart att du ska ha rik blomstring, härlig bild.

Viola sa...

Visst längtar man när man ser dessa bilder och jag har ju mkt att hugga tag i under våren, härligt med en gammal trädgård, hoppas dagen varit bra, kramen

Anmaja sa...

♥ Hejhej!
Tack för titten hos mig med tillhörande kommentar. Alltid kul när det dyker upp en ny läsare. ♥

Fint med somriga bilder! Men nu längtar åtminstone jag efter vinter, med snö, och det hör till ovanligheterna här nere i sydost.

Hadebra!
Anmaja ♥

MariaKF sa...

Min utvalda favorit är också aklejan. Blir alltid så glad när de första slår ut!