onsdag 20 januari 2010

Feng shui - baguan

En av de mest intressanta delarna i Feng shui är utan tvekan den s.k. baguan tycker jag. Man lägger baguan “över” ritningen på sitt hus m.h.a. väderstrecken och analyserar sen de olika delarna i livet. Vilka rum ligger i de respektive delarna av baguan? Vilken del av baguan/livet är viktigast just nu? Vad kan man göra för att förstärka eller försvaga? Var är det mest rörigt? Var har jag det mest överbelamrat eller kalt i mitt hem? Man ska inte glömma källaren eller vinden! Är det rörigt och en massa saker där drar det energi från huset. Städar man på vinden och slänger all “bråte” flödar energin lättare, man blir lättare till sinnet & mår så mycket bättre efteråt. Prova!bagua I kalla Norden vill vi ju gärna ha in så mycket ljus & värme som möjligt i våra hem. Ingången är därför lämpligast att ha i söder. I varmare länder är norr mer gynnsamt beroende på klimatet. Det är genom dörren som huset tar in mest energi (chi, prana). Söder är det starkaste yang-väderstrecket och norr är det starkaste yin-väderstrecket.

Nu har man oftast inte möjlighet att bestämma var ingången ska var i huset, om man inte bygger nytt förstås. Då får man göra det bästa av situationen och sätta dit/ta bort saker, färger eller något av de 5 elementen, så att man får balans. Det är i alla fall viktigt att man tydligt kan se var entrén till huset är utifrån och att man använder den. Entrén i Nöbbele ligger (tyvärr) i norr, men jag har tre altandörrar ut mot söder.

BALANS är ett nyckelord i Feng shui. Man ska eftersträva balans i sitt hem, i sitt liv och i sin kropp. Lättare sagt än gjort, men Feng shui ger mycket råd & tips om hur man kan göra. Starkast skapas balansen i den s.k. lyckopunkten. Läs tidigare inlägg om lyckopunkten här.

Eftersom jag har ett för mig helt nytt hus att inreda i Nöbbele, ska jag ha Feng shui i bakhuvudet i alla moment. När det gäller färgsättningen kommer basen vara vitt & grått (metall) i möbler, väggar, tak & golv, svart (vatten) i sovrummet och grönt (trä) i gäst-/barnbarns-rummet. Jag får ta in rött (eld) och ros/gult (jord) som accent-färger i huset (I badrummet har jag ju redan gult! Se här.).

ellagårds0704 027 (OBS! Gammal bild)
Troligtvis kommer jag att börja fixa i sovrummet, när min futon-soffa/madrass är på plats. Den är svart och därför blir grundfärgen svart i sovrummet. Mitt sovrum ligger mycket passande i relationsdelen (SV) och tittar ni på baguan så ska man förstärka SV med rosa & gult, så jag får väl ta rosa som accentfärg där. Kan ju faktiskt passa i ett sovrum?!

Läs mer i “Leva med Feng shui” av Agneta Nyholm Winqvist och “Feng shui för hem och trädgård” av Camilla Hentschel.
TT

2 kommentarer:

Home No.1 sa...

Hej ! Vad spännade att kika på baguan, jag har sett sådana förr och har tyckt att de valen jag har gjort innan jag visste om baguan stämmer faktiskt färegerna ganska så bra..konstigt ändå! Ha det gott..kram Annica.

Annie - Annalunda sa...

Så spännande vännen! jag är heltoch hållet med...men har bara tänkt tankarna,inte lagt någon baguapå "riktigt". Får nog ta och göra det nu... kanske med din hjälp nu när du kommer att finnas så härligt nära!!!!

KRAAAM