söndag 16 maj 2010

Nöbbele del 15

När A och jag hade jobbat klart i trädgården i går kom dotter L & S på lunch.
Sen bar det av till Tingsryd och besök på Hammarplast och hos Annie på
Annalunda.
På Hammarplast (fabriksförsäljning) blev det en sorteringsask med massor av fack för alla spikar, skruvar & muttrar jag har, en stor vattenkanna och inlägg till en bestickslåda. Inga upphetsande fynd precis (men det blev billigt!) så vi åkte vidare till Annalunda. Vi gick “Annalunda-rundan” till hästar, grisar, höns, tupp, katter & hundar. Lite småkallt, men helt OK.
Tvätt- & diskmedlen har fått nya förpackningar och en Annalunda-rosmönstrad kasse blev en perfekt tvättkorg.
IMG_7345IMG_7347IMG_7350IMG_7349
Det finns massor fint att köpa hos Annalunda Ting. Hon blandar nytt & gammalt på ett så läckert sätt. Hon har web-butik också, så gå in där om du har långt till Tingsryd!

Hemma igen satte jag i gång att ta ner dörrarna från tre köksskåp för att få öppna hyllor och fyllde på med mycket av det som tidigare stått i köket i Stockholm. Jag jobbar vidare på denna avdelning i köket!
Till vänster syns skafferiet med den nya fina “skylten”. Det ser lite konstigt ut på bilden men (hörn-) skafferiet är insmuget i hörnan mellan dörren och kyl/frysen.
IMG_7336IMG_7331IMG_7332IMG_7330

Ny-gamla gardiner kom upp i mitt kommande “bibliotek”. Där kommer det att vara målarverkstad så länge. Successivt kommer jag att bygga upp en hyllvägg (därav “bibliotek”) av Hyllcenters lagerbokhylla i det rummet. Innan hopmontering ska alla delarna målas vita. Som vanligt gäller att göra det ordentligt med en gång. Målar jag inte innan jag börjar ställa in böcker där, kommer det aldrig att bli av.
Tro mig!
IMG_7339IMG_7337
En hylla från Norrgavel blev uppsatt i hallen. Blir bra för alla vantar, mössor & annat sen.
IMG_7340IMG_7341

Nu ska jag sticka till “Familjen i Liljedalen” och träffa S´s blivande gudmor. Jag stannar två dagar till i Småland. Känns riktigt lyxigt med extra ledighet så här i maj.

Ledighetshälsningar från

8 kommentarer:

Anmaja sa...

Åh så fint du har det i Nöbbele - det är som Paradiset.

Vi fick inte se invigningen av TOWA-kannan? ;-))

Hadebra!
Anmaja

Anonym sa...

Vad snyggt det blev när du tog bort luckorna. Och fina grejer på hyllorna. Och så gillar jag förvaringen för vantar och mössor! Så enkel och läcker!
Jag har funderat så mycket på vad detta med Towakannan är, så nu måste jag slå upp det. Tänkte att det skulle komma något om dess användning, men..
Ha det gott!
Hulda

Tigris Predikantan sa...

Samlar du småkvarnar?
:)

Laila sa...

Öppna hyllor, norrgavelpåsar - vi har tydligen samma smak! Både i stan och här på landet har vi öppna hyllor i köken, överskådligt och faktiskt ganska diciplinerande, man resar bort sådant som man inte använder eller njuter av att se på.

En god vän bor nära Tingsryd och vi ska försöka hinna hälsa på henne i sommar. Då blir det nog en sväng till Annalunda också.

Laila sa...

Glömde berätta att även våra barn har anammat det här med öppna hyllor. Hur det ser ut hos ett av dem kan du få en glimt av om du går in på katinkaskitchen.com, det är dotterns matblogg.

Annika Christensen sa...

Hej!
Dit måste jag åka någon gång.
Hon verkar ha allt sådant som jag behöver...
Vad fint det blir hos dig.
Gillar dina mandelkvarnar.
ha det gott
Annika

Viola sa...

Vad roligt att få se skylten, verkar som du haft en härlig helg, kram

Annie - Annalunda sa...

Hej min goa vän!

Det var så roligt att ha er här... de där små barnbarnen är oemotståndliga!!! Snart kommer vi till Nöbbele....ska vi ta med oss sängen???

Puss från Annie o alla hästar, grisar 6 hönor ;)