söndag 2 maj 2010

Sköna maj välkommen ……..

Så där vidare skön var hon inte i går, vår kära första riktiga vårmånad, inte här i Stockholm iaf. Kallt & blåsigt! Fy.
Jag som hade sett fram emot att få sitta ute på terrassen eller altanen och gotta mig i solen. Kolla in allt som växer, höra & se humlor som surrar, påta lite i jorden, peta lite i växthuset osv.
Men icke.

IMG_7151
Då får man roa sig med något annat, som brödbak tex. Jag hittade ett maffigt recept häromveckan när jag rensade bland mina tidningar. Ett matbröd med en himla massa gott i. Solros-, sesam- & linfrön, hasselnötter, havregryn, olivolja och fullkorns-dinkelmjöl. Man ska ha torkade aprikoser i också, men jag gillar inte frukt i bröd så det uteslöt jag.
IMG_7153

Bröden blev himmelskt goda!

Till lunch serverades nässelsoppa med dessa gudomliga bröd, Bregott och groddar
IMG_7164
IMG_7161IMG_7159
(Skålen & groddarna är egen tillverkning. Nässlorna var från förra året.)

När jag var och köpte ingredienserna till matbröden hittade jag nyponskalsmjöl i hälsokosthyllan (Risenta). Det har jag inte sett innan, så det kanske är alldeles nytt!? Jag har letat efter det c-vitaminrika nyponpulvret till min morgon-smoothie och nu har jag det. Det är lätt att göra egen nyponsoppa. Recept här.

En skön söndag önskar

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Vilken måltid, helt i min smak kan jag säga.
Sådär skall en gordd macka se ut.
Jag har en sista sats groddar sedan får det bli paus på groddodling ett tag.
Ha en skön söndag
Annika
som skall vara ute i solen och lag mat i eldfatet idag