tisdag 13 juli 2010

Basilika

Jag har sått basilikafrön några gånger utan att lyckas speciellt bra. I år köpte jag “billiga” frön på Plantagen bara för att försöka en sista gång innan jag ger upp att få basilika från egna frön. Det skulle få bli färdiga plantor i stället.
Men i år växer det basilika i mina krukor! Jag hr verkligen fått valuta för min investering i tre påsar frön.
Jag har givit bort några småkrukor och en stor kruka var jag tyvärr tvungen att lämna kvar i Stockholm.
IMG_8301IMG_8304IMG_8302IMG_8303
Nu är de små krukorna omplanterade i två stora krukor nere i Nöbbele. Jag har skördat de största bladen och haft på mackan. Ljuvligt gott.
Drömmen är att kunna göra pesto av egen basilika. En omgång räcker för mig. Då kommer jag att vara jättenöjd med min basilikaodling för i år.
Massor med vatten och massor av sol ska basilika tydligen ha. Jag har nog missat det där med massor med vatten, tror jag :) .

En sval & skön tisdag önskar

5 kommentarer:

Anmaja sa...

Å så fint med egen basilika. Jag fick en stor kruka att ha på balkongen för några år sen av vänner som satt frön själva, det gick inte så bra, den var ändå uppvuxen rätt mycket när jag fick den i min vård. Jag har köpt färdiga krukor med färsk basilika på Coop sen dess...

Kul idé med din 'trädgårdsgästbok' som jag läser här under. Mindre trevligt, men väldigt faschinerande, med den vita spindeln! Har jag aldrig sett förut, den är både vacker o lite otäck.

Hadebra!
Kram - Anna

Hannele på Hisingen sa...

jag köper på ica eller coop, håller hela sommaren, om man plockar bladen nerifrån.

Viola sa...

Inte blir det någon sval dag i norra Småland, en klarblå himmel och redan rejält varmt, vilken härlig basilikaodling du fick till, trägen vinner vet du, ha en fin dag, KRAM

Anjas Hill sa...

Hejsan!
Kanske har det att göra med vädret?Nu är det riktigt basilikaväder;))!
Visst kan man köpa färdiga plantor, men det är något visst med egetdrivet.
Jag köper däremor romansallat i krukor och får väääldigt snabbt stora sallatshuvuden. Rucolan sår jag - har inte ens sett rucola i kruka. Ha det got bland basilikadofterna!/Anja

Bodil sa...

Basilika - underbara krydda! Kul att du lyckades.
Gästboken i ditt förra inlägg var en kul idé.
Tråkigt med ditt tomma växthus. Men det hade ju inte gått att odla när du varit borts så mycket. Här vattnas det ibland flera gånger om dagen.
Kram Bodil