tisdag 27 juli 2010

TrädgårdsTema 47 – Insekter i trädgården

Jag har missat Trädgårdstema några veckor, men nu är jag med igen. Se fler bidrag hos Maria på bloggen “Marias Trädgård”.skördetema

Den här veckan är temat “Insekter i trädgården”.
Förutom en massa flugor, några getingar, spindlar och fästingar hittade jag den här krabaten på en stubbe i dag. Han/hon får mycket gärna bosätta sig där och äta upp HELA stubben om han/hon vill.
IMG_8669 IMG_8670 IMG_8672 IMG_8673
Jag har ingen aning om vad det kan vara för något, men (det syns dåligt på bilderna) den var snyggt röd.

Jag lyssnade på Maria Akraka i “Sommar i P1” i dag. Hon pratade om negerbollar och jag blev så sugen ……
IMG_8676 IMG_8675
Jag VET att man inte får säga n-bollar, men jag bara citerar Maria.
  

10 kommentarer:

Livsnjutaren sa...

Hmm är den röd baggen. Ser isåfall ut som mina liljebaggar. Äter upp alla liljor för mig.

Bodil sa...

N-bollar har jag inte gjort på åravis. Blir riktigt sugen.
Kram Bodil

Bodil sa...

N-bollar har jag inte gjort på åravis. Blir riktigt sugen.
Kram Bodil

Laila sa...

Är dålig på baggar men tycker nog inte att det ser ut som en liljebagge. Hoppas att det inte är det! Bra att du tipsade om insektstemat. Ska genast kolla Marias blogg och lägga ut några bilder.

Annika Christensen sa...

Mmm nu blir jag sugen när jag ser dina. Just nu äter jag rostade solrosfrön för det var vad huset kunde bjuda på här. Ja och så lite vin förstås.
Ha det gott
Annika
Som skall se óm jag ingredienser till negerbollar

Anmaja-Anna sa...

Jag förstår inte varför man inte får säga negerbollar, det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag älskar negerbollar, fast nu för tiden får jag göra en egen variant utan mycket av det gottiga i. Om jag vore rasist och inte gillade färgade människor eller vad man nu 'får' säga så skulle jag ev byta och säga chokladbollar eller nåt... Men för mig är negerbollar bara positivt. Och nu har jag skrivit det tre gånger.
Jag lyssnade också på sommarprogrammet igår, det var bra.
Kram - Anna
Pssst, jag ska svara på frågan du ställde hos mig i ett mejl i stället.

Hannele på Hisingen sa...

Intressant att lära sej mer om insekter, finns många nyttiga. I stubben ska du plantera blommor.

AnnA sa...

Hej!
Jag brukar kalla bullarna för chokladbullar...Har hört att det ska vara bra för blodet att äta choklad pga bra med järn i choklad/kakao...
Ha det!
hälsn
AnnA

Maria Berg sa...

Klart man får säga negerbollar det heter ju så!!!

Det är en skalbagge du har på bild en långhorning tror jag.

Kram MB

Maria Berg sa...

Ps. DET ÄR INTE liljebaggen!