måndag 6 juni 2011

Smultronstigen i Nöbbele

Nu behöver jag inte vara orolig längre för att funkiorna eventuellt inte skulle ha klarat vintern. Här är de nu, alla 21!
Jag delade en jättestor härva av funkiarötter med såg förra året. Det gick inte att få i sär rötterna med grep eller nå´t annat mer skonsamt instrument, så det blev en grov såg till slut. Men det funkade och glad är jag för det. 
IMG_2076IMG_2077
IMG_2078IMG_2156
Nu börjar “Smultronstigen” ta form.
Smultronplantorna är planterade på andra sidan om trädgårdsgången jag skrev om i går, räknat från funkiorna. Smultronen kommer från dotter L, från kompis Zorro, från tomten i Stockholm och så fanns det några stackars taniga & “utsvultna” smultronplantor på tomten i Nöbbele också. Jag hoppas det så småningom blir en fin marktäckning av alla smultronplantorna.
Gräva upp grässvålen är det jobbigaste!
Jag vattnade ordentligt (Speciellt i detta soliga & varma väder!!) innan den nya planteringsjorden lades i.
IMG_2086IMG_2093
Ny jord lades i “rännan” innan plantorna sattes ner och sen en rejäl bevattning efteråt också.
Så här långt räckte plantorna som jag hade med mig från Stockholm.
IMG_2099IMG_2101 
Sen var det dags att ta reda på de smultronplantor som övervintrat i en pallkrage i Nöbbele. Plantorna var friska & fräscha och fulla av blommor och kart. De stod tätt, tätt men det gjorde tydligen inget!
IMG_2127
IMG_2131IMG_2132

Samma procedur igen med grävning, vattning, ny jord och vattning igen. Till slut blev det så här:
IMG_2155
Jordgubbsplantorna som smugit sig in i smultronodlingarna tar jag hand om senare. Jag hoppas de klarar sig tills jag har bestämt mig var jag ska lägga jordgubbslandet. Just nu står de och gottar sig i trädgårdskomposten.

GRATTIS hela svenska folket på nationaldagen och svenska flaggans dag!

evalinnea

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Vad fint du har gjort en Smultronstig det var en ny ide.
Jag har grävt upp smultronplantor idag som har förirrat sig in i rabatten. De fick plats i stora lerkrukor som jag tänkte att de skulle bli något att gå och plocka ur.De blommar nu och brukar ge mycket bär.

Ha det gott
Gunilla

'Anmaja' sa...

Vad du jobbar och sliter - men det blir ju fint!
Och jag har bara vilat mig och tagit igen mig, välbehövligt efter veckor med en massa åtaganden.
Kommer du häråt säger du väl till hoppas jag. Känns som om det är dags för en lunch ihop?
Kram

Viola sa...

Så himla mysigt det kommer att bli, du har verkligen energi i trädgården :) njut utav det fina vädret som ska bestå ännu en dag, kram

Lena/isklockan sa...

Vad mysigt med en gång med smultron på sidorna:-)

Kram