torsdag 28 juli 2011

En oumbärlig manick?

I min jakt på myrorna som huserar under trädgårdsplattorna på min uteplats i Nöbbele har jag inhandlat en liten hjälpreda.
IMG_2874IMG_2875
IMG_2879IMG_2880
Det såg så himla lätt ut på reklamfilmen, och det var faktiskt lätt att få bort gräset, maskrosorna och det andra som växte mellan plattorna med den. 98:- på K-rauta, som hittat!
Det är dessutom långt skaft på, så man kan stå upp när man jobbar.
IMG_2877IMG_2878
Men om sanningen ska fram har jag använt “gift” mot myrorna också. Det känns inte bra, men vad gör man? Jag kommer ändå inte att bli någon riktig yogi för jag dödar även mördarsniglar, myggor, flugor, fästingar, getingar & annat äckligt som stör mig. Jag hoppas myrorna flyttar ut i skogen i stället! Hur gör man annars på bästa möjliga naturliga (ekologiska) sätt för att få bort myrorna?
Jag har ett getingbo vid den andra uteplatsen och det funderar jag på att låta Anticimex ta bort (döda?). Getingarna behövs ju som pollinerare så man ska egentligen låta de vara om de inte stör. Men nu börjar de faktiskt störa för de har blivit ganska många.
16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

jag har börjat borsta bort lite mossa från berget för att visa, hur tufft det är hos mej...

Laila sa...

Det påstås att myror hatar lukten av malen nejlika och tar sitt pick och pack och drar om man strör ut det. Ska testa på mina myror i olivträdskrukan!
Johan hälsar och ger följande råd när det gäller getingar: Om boet sitter inne i ett utrymme som man kan stänga till om räcker det med att stänga och täppa till alla springor så att de inte kan komma ut eller in. Boet dör ut efter ett tag. Annars får man svepa in sig i helskyddande kläder och slå ner boet eller vänta till kvällen, sätta en påse över och skrapa ner det, skyddsklädd förstås. Vi hade ett år ett så småningom fotbollsstort getingbo på yttervinden, ingången var en meter ovanför vår ena ytterdörr och getingarna var många men oförargliga, de besvärade oss inte nämnvärt så vi lät dem vara.
Kram

Home No.1 sa...

Hej, är det så? att..yogisarna inte dödar några djur, att de lever i samklang med hela moder jords alla små kryp? Hmm kommer inte heller att bli nån Yogi i så fall..kram på dej!
Annica.

Viola sa...

Det är inte lätt när småkrypen tar över..då har man inte så mkt att välja på, eller hur, ha en skön helg, kram