söndag 3 juli 2011

Kryddgård i Nöbbele

Nu har jag så gott som gjort färdigt en kryddgård i Nöbbele. Den ligger alldeles utanför köksingången, precis som det ska vara. En av hemuppgifterna i kursen “Ekologisk trädgårdsodling” var att planera en kryddgård och det passade ju alldeles förträffligt att praktisera hemuppgiften här i Nöbbele. 
Jag började med att “rama in” kryddträdgården med trädgårdsplattor som blev över från entrén.
IMG_2345IMG_2412
Vid entrén har jag tagit bort 50 grå, trista trädgårdsplattor och lagt singel på gången i stället. Det blev mycket mysigare så.
Nästan alla 50 plattorna gick faktiskt åt till kryddgården, men då “ramade” jag även in den perennrabatt som jag ska anlägga senare. Även det en hemuppgift i kursen. Återkommer om det.
FÖRE-bilder:
IMG_2352IMG_2353
IMG_2355
Dag 1: Sen var det “bara” att ta bort gräs & ogräs i den blivande kryddgården. Först klippte jag gräset så kort som det bara gick med min gräsklippare. Sen grävde jag bort grässvålen och fyllde på med sand & snäckskal och blandade med jorden som var kvar. Kryddväxter som timjan, lavendel, salvia, rosmarin etc (vedartade) ska ha det “kärvt” med lite jord medan citronmeliss, persilja, gräslök etc ska ha det som i en medelkrävande del av trädgårdslandet, alltså mer jord och gärna lite gödning. Den lite mer näringskrävande delen av kryddgården ligger närmast köket och medan den riktigt torra och näringsfattiga delen ligger mot perennrabatten. Där blev det mer sand & snäckskal och nästan ingen jord.
UNDER-TIDEN-bilder:
IMG_2476IMG_2477
IMG_2481IMG_2482 
Blanda. kratta, så (persiljan med lite extra jord i såraderna), plantera och VATTNA! Som en skänk från ovan kom det regn på kvällen. Det kallar jag flax!
Efter “dag 1” såg kryddgården ut så här:
IMG_2494IMG_2491

Kryddgården och perennrabatten kommer att “hållas ihop”, förutom med de grå/svarta trädgårdsplattorna. genom att en lavendelhäck löper längs med ytterkanten på båda rabatterna. Jag har drivit fram lavendelsticklingarna själv och jag hade tyvärr inte tillräckligt många att sätta. Så nu är det ett nytt fång med lavendelsticklingar på gång.

“Dag 2” inleddes med att försöka ta bort så mycket rötter som möjligt från två tuija-stubbar. Jag sågade ner dessa tuijor förra året så att ta bort stubbarna helt & hållet var bara att glömma! De får ruttna bort i sin egen takt, men jag ska försöka hjälpa dem på traven till vintern.
IMG_2498IMG_2509
Utanför lavendelhäcken vid kryddgården (man ser de små lavendel-sticklingarna uppe till höger) ska det bli en fin matta av kryptimjan så småningom.
Citronmeliss och gräslök är på plats och persilja (slät- & krusbladig) är sådda i den ena delen och salvia, kryddtimjan & kungsmynta (oregano) är på plats i den andra delen av kryddgården.
IMG_2518IMG_2512
IMG_2526IMG_2517
IMG_2519IMG_2525
IMG_2522IMG_2523
IMG_2520IMG_2521
Basilika och rosmarin får stanna kvar i sina krukor. Några citrus- & aloe vera-krukor gör dem sällskap längs ena kanten och ute i kryddgården. Mynta kanske ni tycker saknas i kryddgården? Den får husera i en egen pallkrage i köksträdgården. Nu är det bara fransk dragon som saknas. Den står fortfarande kvar i rabatten i Stockholm.
Som avslutning på kryddgården, och som inledning till perennrabatten. har jag planterat röda röllekor. De står med gamla avlagda vinställ som stöd längst bak i bilden ovan.
IMG_2515
Buddha har vakat över arbetet hela tiden och han ser ju nöjd ut!
…….. och det är jag med!!!
IMG_2513
EFTER-bild:
Det ser lite tanigt & armt ut i kryddgården just nu när plantorna är så små, men man vet ju hur det kan bli senare och det är tur det för annars hade jag nog blivit mycket fundersam om resultatet.
IMG_2527
JÄMFÖR!
IMG_2352 IMG_2529

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

4 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Det var inget dåligt jobb du har gjort där och så fint det blev.Kommer att bli underbart när plantorna växt lite till.

Gela sa...

Vad roligt att kunna följa förvandlingen!! Örtagården ni var till i västerort ligger ju nära mig ju. Va kul. Ha en fin fin kväll/Gela

Laila sa...

Det kommer att bli jättefint! Och fint med sambandet/övergången mellan kryddor och perenner. Undrar hur du få tag på massor av snäckskal? Varken basilika, rosmarin eller fransk dragon övervintrar på friland här. Men du har nog en bättre zon både i Täby och Nöbbele!
Lyxiga skyltar!
Kram

Maria Berg sa...

Blir så vackert så och massa jobb men det är det värt! MB