söndag 28 augusti 2011

Månadsbild Nöbbele augusti

IMG_3157
I förgrunden och till höger om (den provisoriska) rosenbågen syns de nya rabatterna som ligger på lut till nästa vår. I rabatten närmast kameran slängde jag fröna från stockrosen som blev över från förra året. Hej, vad de tog sig! Nästan allihop har verkat gro. Det ska bli spännande att se hur det blir nästa år.
Squashen växer så det knakar, jordsärtskockorna fortsätter att skjuta i höjden, löken börjar bli skördemogen och störbönorna har äntligen börja växa, blomma och även få några bönskidor.
Morötterna är skördade, men rödbetorna ser lite klena ut. Gurkorna blir det nog inget av och tomaterna hänger där gröna och granna.
IMG_3151IMG_3153
IMG_3140
Squashen hade hunnit bli groteskt stora innan jag fick möjlighet att skörda (de största vägde 3,0 , 2,6 , 2,5 , 2,4 och 1,9 kg). Det är helt ok att äta dem färska men jag skalar dem innan jag fryser in dem för skalet blir väldigt segt och tråkigt annars,
IMG_3144
Det hinner hända mycket på tre veckor. Gräset och ogräset växer “som ogräs”, det var torrt i grus- & tomatkrukorna och “kålätarlarverna” har härjat fritt i grönkålen. Det var bara att kavla upp ärmarna och byxbenen, starta gräsklipparen och ta fram arbetshandskarna.
Jag tröstade mig med några äpplen som ramlat ner. De var utsökta! De är inte många på mitt lilla äppelträd, men supergoda. Undrar vad det är för sort?
IMG_3145

16D6695C8B138ABE3354D14E0153A097

3 kommentarer:

Berit sa...

Härligt att få börja skörda från det egna trädgårdslandet!!
Ha en underbar dag!!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Eva Linnea !

Håller med föregående skrivare.
Det enda jag kan skörda bli tomate,de jag satte rätt sent,fär allt jag sått från köpta frön, bidde noll.
Men dessa Organza gula plommontomater, de var så utsökt goda.Men 79.90/hg.var grymt dyrt.Så de satte jag sju frön av två kom upp.

Alla är ännu runda och gröna.Får väl mogna inomhus som paprikorna fick göra.

Nu har jag ju haft fullt upp med att mata kattungar morgon o.kväll sedan slutet av Juni.De följer efter mig och kommer mig till mötes, när jag kommer med maten.Ta i dem får jag inte.Jo jag har maskat av dem häromdagen.

Kram Mi

Hannele på Hisingen sa...

härlig skördetid