lördag 21 februari 2009

Sysselsättning

Man kan ju sysselsätta sig med att sy om gamla kläder när man inte kan gå ut i trädgården och gräva eller har några måleriprojekt på gång. Sagt och gjort!


Först gick jag upp på vinden och plockade ner en provdocka som jag ärvt av en släkting. Den var bra smutsig och behövde rengöras. När jag ändå var i gång skrapade jag av färgen som ändå satt lös. Shabbigt resultat skulle nog många tycka. Och den får vara så.

Sen plockade jag fram den kjol och den klänning som ska bli en härlig festblåsa till dotter L´s bröllop i sommar. Toppen tillhör "underkjolen". Jag hängde upp kjolarna på provdockan för att få en känsla för hur det kommer att bli. Helt OK tycker jag!Jag får se om jag behåller toppen och fixar till eller om jag ska ta något annat.
I sommar kan jag tänka mig att det passar bättre med nå´t vitt.
Det som fattas är en sjal som tar upp de färger som finns i kjolen (rosa/lila).
Den lilla midjeväskan har jag ärvt efter min mamma.
Återanvändning, det gillar jag!

Så nu återstår det "bara" att få fason på detta projekt. Jag återkommer när det är klart.

Nu ska jag på vernissage. Det är min kära kamrat G, hon som gjort japanerna i keramik som jag bloggade om här, som inviger sin utställning på Alvikstorpet (den öppna keramikverkstaden där jag är då och då).

I kväll kommer kompis J hit och vi ska starta en blogg åt henne. Lite mys ska vi också ha förstås.

Hejar ni på svenskarna i spåren/backarna? Det gör jag.

Kram Eva Linnea

5 kommentarer:

Viola sa...

Vilka gömmor du har, underbara gammal provdocka, den skulle jag gärna vilja ha här hemma, men nu har du ju skaffat dig sysselsättning, det kommer att bli så snyggt och med den ljuvliga väska som pricket över i:et som man säger, ha en trevlig kväll, kram

Rosa Hemmet sa...

tjoppla! Behöver jag ens säga att jag älskar kjolen? ;) Du kommer ju att vara snyggast på stället i den. Håller med om att det kanske känns mera somrigt med vitt, men svart passar ju så himla bra till den färgen :D Ha det super!

Hulda sa...

Hej!
Vilken vacker klänning! Och jag gillar färgerna! Ljuvligt! Du blir brölloppets snyggaste! Ja, efter bruden, för henne får man inte överglänsa! Och väskan, sen, tänk att du har sparat en så fin väska! Vilken tur! Ja, klänningen är en dröm! Ska du ha hatt? Det hade jag på ett långklänningsbröllop i Frankrike! Det är snyggt med hatt!
Nu sitter jag med en drink på starksprit! För magbasiluskerna ska väck!
Hulda

Glädjekällan sa...

Vilket roligt projekt. den kommer säkert att bli jättefin.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Fröken Grön sa...

Tack Eva Linnea för hjälpen med min bloggstart. Detta är riktigt roligt och du är en riktigt bloggklippa tycker jag. Stor kram Jeanette alias Frönken Grön