söndag 29 mars 2009

Rapport från yogahelg 3


Vi har tillbringat två hela dagar (lördag-söndag) tillsammans med den här härliga indiska kvinnan, Maitreyi. Vi har tränat yoga, tränat yoga och tränat yoga igen. Maitreyi berättade även mycket om och omkring yoga. Yoga-teori blandades med berättelser från den indiska traditionen, "gudasagor", sedelärande berättelser och förklarande texter.
(Klicka på någon av bilderna så kommer du till Maitreyis hemsida)
Vi tränade asanas (positioner/rörelser) främst i grupperna jathi och kriya.
Jathis är rytmiska rörelser som värmer upp i början av ett träningspass och kriyas är en serie positioner/rörelser som tillsammans med andningen renar kroppen innan den egentliga yogan börjar. Jathis och Kriyas är väldigt lugna och långsamma, men sätter i gång cirkulationen/pranan/livskraften på ett mycket effektivt sätt. Jag blir i alla fall väldigt varm under övningarna.

Vi fick också träna på mantran (ljudning) och mudras (handpositioner/gester).

Som de andra helgerna är det så mycket att smälta att det är en enda röra i huvudet, men så småningom klarnar bilden. Vi får ju också mycket material som ska läsas och bearbetas på olika sätt. Dessutom har vi alltid en livssilsförändringsuppgift också. Jag ska meditera. Jag har aldrig mediterat förut, så det ska bli spännande att se vad det är!


Jag är ledig i morgon, måndag, som tur är. Då ska jag plugga (lite) och ta igen mig och börja kolla lite ute i trädgården om man kan göra nå´t (i alla fall till nästa helg förhoppningsvis).

Ha en skön vecka!

Kram från

♥♥♥♥♥ Eva Linnea ♥♥♥♥♥

4 kommentarer:

Mia sa...

Det låter som att du har haft en riktigt skön yoga-helg. Måste väl kännas skönt efter ditt besök på mässan. :)

Jag själv tycker att mässan verkligen är årets höjdpunkt. Ju mer intresserad jag blir av trädgård desto mer inser jag var mässan kan ge. I år lyssnade jag för första gången på ett par av föreläsningarna, hade gärna lyssnat på fler men tiden räckte inte till.

Ha en toppenvecka!
Kram Mia

Monika sa...

hej
Kul att läsa om din Yoga!
hälsar
Monika

Anonym sa...

Hej!
Meditera har jag provat på, på en kroppskänndeomskurs. Det gillade jag! Spännande att se vad du gillar det! Ja, yoga har jag ju också provat vid flera tillfällen, men det är inget för mig. Nu kör jag på med min spikmatta!
Hulda

lolla sa...

hejsan
kul att läsa ditt inlägg om yoga, har aldrig provat men är sugen på det...
det finns ju så många att välja mellan vet inte riktigt vad som passar mig...
maditerat har jag gjort.. mycket bra...
ha en bra dag lolla